مقالات

لوله پلی اتیلن – ۳ اینچ، ۵، ۸ اینچ

لوله پلی اتیلن چیست؟

در کنار پیشرفت هایی که در طی این سال ها در بخش های مختلف صنعتی حاصل شده است، در زمینه طراحی و تولید لوله و اتصالات صنعتی و ساختمانی نیز تغییرات مثبتی رخ داده است. در طول این سال ها شرکت های متعددی نسبت به تولید لوله های فلزی، پلاستیکی، پی وی سی، گالوانیزه، چدنی و استیل اقدام نمودند و این لوله ها نیز با هدف و کاربرد خاص خود در بخش های گوناگون مورد استفاده قرار گرفتند. لوله پلی اتیلن نیز یکی از انواع تولیدات بسیار پرطرفدار در نیم قرن اخیر است که از آن به عنوان جایگزینی برای لوله های مختلف از جمله لوله های فولادی، پی وی سی و چدنی استفاده می شود. این لوله های انعطاف پذیر از نوعی پلاستیک پلیمری تولید می شوند و از ویژگی و مزایای فراوانی برخوردار هستند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

 

انواع لوله پلی اتیلن با “بهترین قیمت” فقط با یک تماس!

انواع لوله در اینچ های مختلف و مصارف ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و غیره.

 

ویژگی های لوله پلی اتیلن

این نوع از لوله های پلیمری به لطف بهره مندی از مشخصات و مزایایی که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم از سایر لوله ها متمایز می شوند:

– مقاوم در برابر ضربات احتمالی

فرآیند طراحی و تولید این لوله ها به گونه ای است که در مقابل ضربات احتمالی مقاومت فراوانی دارند. از این رو در صورت استفاده از لوله پلی اتیلن در سیستم های لوله کشی، نیازی به صرف هزینه های اضافی بابت محافظت از لوله ها نیست و همین ویژگی موجب ماندگاری بالای لوله ها نیز می شود.

– مقاوم در برابر ساییدگی

لوله ها و اتصالات پلی اتیلن با توجه به بهره مندی از مواد اولیه و کیفیت ساخت بالا، در مقابل عواملی نظیر ساییدگی مقاومت قابل توجهی دارند. به همین دلیل از آنها می توان با خیالی آسوده در پروژه های انتقال سیالات حاوی مواد جامد بهره گرفت. از سوی دیگر این ویژگی، این لوله ها را از آسیب دیدگی توسط جوندگان مصون می دارد.

– مقاوم در برابر مواد شیمیایی

یکی از مهم ترین مزیت های لوله پلی اتیلن این است که این لوله های پلیمری از مقاومت مناسبی در برابر بسیاری از محلول های شیمیایی و اسیدی برخوردار هستند. به همین سبب این لوله ها گزینه ایده آلی برای انتقال سیالات شیمیایی و اسیدی در بخش های مختلف صنعتی به حساب می آیند.

– عدم کاهش فشار سیالات

از آنجایی که این لوله ها دارای سطح داخلی صاف هستند، در هنگام عبور سیالات هیچ گونه اصطکاکی ایجاد نمی کنند و این امر موجب می شود تا تغییری در فشار سیالات به وجود نیاید.

– قابلیت اتصال به شیوه های متنوع

در سیستم های لوله کشی، امکان اتصال لوله پلی اتیلن به شیوه های مختلف وجود دارد. علاوه بر آن این امکان وجود دارد که لوله ها و اتصالات جوشی پلی اتیلنی متناسب با درخواست مشتری در ابعاد مختلف تولید شوند.

– دارای وزن سبک

این نوع از لوله های پلیمری در مقایسه با دیگر انواع لوله ها از جمله لوله هایی که از جنس فولاد ساخته می شود، بسیار سبک تر اند و از وزن کمتری برخوردار هستند. این ویژگی موجب می شود تا حمل و نقل و جابجایی و همچنین نصب آنها در سیستم های لوله کشی با سهولت بیشتری قابل انجام باشد.

– دارای خاصیت انعطاف پذیری بالا

این لوله ها از خاصیت انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند که این امر موجب می شوند تا نصب آنها در سیستم های لوله کشی با سرعت بیشتری قابل انجام باشد و در عین حال از اتصالات کمتری نیز استفاده گردد.

انواع لوله های پلی اتیلنی

انواع لوله پلی اتیلن

این لوله ها با توجه به شیوه طراحی و ساخت در انواع مختلفی تولید می شوند که پرکاربردترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  1. لوله تک جداره پلی اتیلن

این نوع از لوله های پلیمری در قطرهای مختلفی تولید می شوند و در سطح فشار گوناگون قابل استفاده هستند. این لوله های تک جداره گزینه مناسبی برای استفاده در سیستم های لوله کشی جهت انتقال آب و توزیع آن محسوب می شوند. لوله های تک جداره پلی اتیلن وزن زیادی ندارند، در برابر نوسانات دما مقاومت قابل ملاحظه ای دارند و نصب آنها نیز بسیار آسان است. این لوله ها همچنین در برابر فشار بالا و محلول های شیمیایی مقاوم اند و در عین حال از استحکام قابل توجهی در برابر ضربات احتمالی برخوردار هستند.

  1. لوله پلی اتیلن دوجداره

این لوله ها دارای دو جداره مقاوم هستند و در انواع مختلفی از جمله لوله های کاروگیت و اسپیرال در بازار موجود هستند.

– لوله های کاروگیت: بخش خارجی این لوله ها حالتی موج دار دارد و سطح داخلی آنها کاملا صاف و مسطح است. بنابراین سیالات می توانند به آسانی و با سرعت بالایی از داخل لوله های کاروگیت عبور کنند. این نوع از لوله های دو جداره در بخش های مختلف صنعتی جهت انتقال و جابجایی فاضلاب و پسماندهای حاوی مواد اسیدی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

– لوله های اسپیرال: این نوع از لوله های پلیمری شباهت بسیاری به لوله های کاروگیت دارند و تنها از نظر اندازه و ابعاد و فرآیند تولید با یکدیگر متفاوت هستند. لوله پلی اتیلن اسپیرال علیرغم آنکه نسبت به لوله کاروگیت وزن کمتری دارد، اما از مقاومت حلقوی بیشتری برخوردار است. این لوله ها همچنین استحکام بالایی دارند و در مقابل فشار بالا مقاوم هستند. نوع اسپیرال برای استفاده در سیستم های لوله فاضلاب شهری، صنعتی و همچنین بخش های مختلف جاده سازی گزینه مناسبی به حساب می آید.

  1. لوله آبیاری پلی اتیلن

لوله های آبیاری پلی اتیلن در حقیقت لوله هایی یک جداره هستند، اما با توجه به آنکه از آنها به وفور در بخش های مختلف کشاورزی استفاده می شود، در دسته بندی مجزایی قرار می گیرند. این لوله ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

– لوله های آبیاری چگالی بالا: این لوله ها به صورت کلاف ساخته می شوند و با توجه به داشتن چگالی بالا، در سیستم های آبیاری تحت فشار کاربرد دارند.

– لوله های آبیاری چگالی پایین: این نوع در مقایسه با انواع لوله های چگالی بالا از قطر کمتری برخوردار هستند و به همین سبب می توانند فشار پایین تری را نیز تحمل نمایند. عمر مفید این لوله ها معمولا تا پانزده سال است.

– نوار آبیاری پلی اتیلن: لوله های نواری نوعی از لوله های ساخته شده از پلی اتیلن هستند که نصب آنها به سرعت قابل انجام است و از آنها برای آبیاری قطره ای مزارع کشاورزی و لوله گلخانه ای استفاده می شود. استفاده از این نوارهای آبیاری در حال حاضر یکی از رایج ترین روش های آبیاری به حساب می آید.

  1. لوله پکس

این نوع لوله پلی اتیلن که به آن لوله شبکه ای نیز گفته می شود، لوله ای پنج لایه و مقاوم با چگالی متوسط به بالا است که از مقاومت بسیار بالایی در مقابل دما و حرارت برخوردار است. از این رو لوله PEX برای استفاده در سیستم های آتش نشانی بسیار مناسب است. از دیگر کاربردهای این لوله می توان به استفاده از آن در شبکه های توزیع و انتقال آب گرم و سرد اشاره نمود.

  1. لوله PE-RT

این لوله ها در حقیقت به عنوان زیر مجموعه ای از لوله های پکس به حساب می آیند، اما در مقایسه با آنها از مقاومت بالاتری در مقابل حرارت برخوردار هستند. از سوی دیگر این لوله ها در برابر ترک خوردگی نیز مقاومت فراوانی دارند و به همین سبب در بخش های مختلف ساختمانی بسیار پرطرفدار هستند.

خرید لوله پلی اتیلن

کاربرد لوله پلی اتیلن

این نوع از لوله ها کاربرد وسیعی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و شهری دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

– این لوله های پلیمری گزینه مناسبی برای سیستم های زهکشی به حساب می آیند.

– در سیستم های فاضلاب شهری از این لوله ها به وفور استفاده می شود.

– این لوله ها در سیستم های آبیاری قطره ای و سیستم های آبیاری تحت فشار کاربرد دارند.

– لوله پلی اتیلن در بخش های مختلف شهری و روستایی جهت انتقال و جابجایی آب کاربرد گسترده ای دارد.

– با توجه به استحکام بالای لوله و اتصالات پلی اتیلنی، از آنها در انتقال و جابجایی فاضلاب های صنعتی بهره گرفته می شود.

– این نوع لوله پلیمری برای پوشاندن کابل ها و اتصالات برق، کابل های مخابراتی و لوله های فلزی بسیار ایده آل است.

 

انواع اتصالات پلی اتیلن

متداول ترین انواع اتصالات پلی اتیلنی به شرح زیر هستند:

– اتصالات جوشی پلی اتیلن: این نوع از اتصالات از مقاومت بالایی برخوردار هستند، از نظر اندازه محدودیتی ندارند، به آسانی و با هزینه مناسب قابل خریداری و نصب اند و در عین حال دارای عمر مفید بسیار زیادی هستند. از اتصالات و لوله پلی اتیلن در سیستم های گاز رسانی، آبرسانی و جابجایی مواد شیمیایی استفاده می شود و پرکاربرد ترین این اتصالات شامل موارد زیر می شوند:

زانویی های نود درجه جوشی پلی اتیلن، زانویی های چهل و پنج درجه جوشی، تبدیل های جوشی، سیفون های جوشی، موفه های بلند جوشی، موفه های کوتاه جوشی، سه راهی های مساوری نود درجه جوشی پلی اتیلن، سه راهی های مساوی چهل و پنج درجه جوشی، دریچه های بازدید جوشی، چهار راهی های جوشی، سه راهی های دو طرف جوشی، درپوش های موقت جوشی، درپوش های تست جوشی و فلنج های جوشی پلی اتیلن.

– اتصالات پیچی پلی اتیلن: این اتصالات جهت اتصال به جوش نیازی ندارد و از طریق رزوه و مادگی به یکدیگر وصل می شوند و از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، شکستگی، مواد شیمیایی و ضربات احتمالی برخوردار هستند. این اتصالات غالبا در سیستم های آبرسانی و فاضلاب شهری، آبیاری قطره ای و همچنین انتقال مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند و پرکاربردترین آنها به شرح زیر است:

اتصالات نر پیچی پلی اتیلن، اتصالات مادگی پیچی، رابط های پیچی، تبدیل های پیچی، زانویی های پیچی، زانویی های نر پیچی، زانویی های مادگی پیچی، سه راهی های مساوی پیچی، سه راهی های مساوی نر پیچی پلی اتیلن، سه راهی های مساوی مادگی پیچی، سه راهی های تبدیل پیچی، اتصالات فلنج دار پیچی، درپوش های انتهایی پیچی، کمربندهای پیچی و مغزی های پیچی پلی اتیلن.

 

مراحل ساخت لوله پلی اتیلن

این نوع از لوله های پلیمیری از طریق فرآیند اکستروژن تولید می شوند که در این قسمت به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

– برای تولید این لوله ها نخست مواد اولیه به صورت گرانول وارد دستگاه اکسترودر می شوند.

– سپس گرانول ها در دستگاه ذوب می شوند.

– پس از ذوب شدن گرانول ها در دستگاه، گرانول ها از اکسترودر خارج می شوند.

– اکنون گرانول های ذوب شده وارد قالب مورد نظر می شوند.

– در این مرحله از تولید لوله پلی اتیلن، مواد از قالب خارج می شوند و به مخزن خلا وارد می شوند تا قطر آنها در آنجا تنظیم شود.

– پس از تنظیم شدن قطر، به لوله ها فرم داده می شود.

– در نهایت لوله های فرم داده شده خارج می شوند تا در بخش مربوطه خنک شوند.

 

سوالات متداول

– لوله پلی اتیلن چیست؟ از چه جنسی ساخته شده است؟

این لوله ها یکی از انواع لوله های پرطرفدار موجود در بازار هستند که از نوعی پلاستیک پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می شوند و در بخش های مختلف شهری، کشاورزی و صنعتی کاربرد دارند.

– لوله های پلیمری پلی اتیلن چه ویژگی هایی دارند؟

این لوله های پلیمری در مقابل ضربه، ساییدگی، ترک خوردگی و شکستگی و همچنین مواد شیمیایی مقاوم هستند، دارای وزن کم و خاصیت انعطاف پذیری بالایی هستند و موجب کاهش فشار سیالات نمی شوند.

– لوله پلی اتیلن دارای چه انواعی است؟

این لوله ها در انواع مختلفی تولید می شوند که از جمله آنها می توان به لوله های تک جداره و دو جداره پلی اتیلن، لوله های آبیاری پلی اتیلن، لوله های پکس و لوله های PE-RT اشاره نمود.

– این لوله های پلیمری دارای چه کاربردهایی هستند؟

برخی از مهم ترین موارد استفاده از این لوله ها عبارت اند از: استفاده در سیستم های زهکشی، سیستم های فاضلاب شهری و صنعتی، سیستم های لوله کشی شهری، سیستم های آبیاری قطره ای و تحت فشار و همچنین پوشاندن کابل های برق.

– لوله های آبیاری پلی اتیلن دارای چه انواعی هستند؟

این لوله ها در انواع مختلفی تولید می شوند که متداول ترین آنها لوله پلی اتیلن چگالی بالا، لوله چگالی پایین پلی اتیلن و نوار آبیاری پلی اتیلن است.

 

با خرید انواع لوله های پلی اتیلن در اینچ های مختلف با بهترین قیمت و تخفیف فقط یک تماس فاصله دارید!

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 3 از 2 رای

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *