مقالات

صفر تا صد لوله کشی ساختمان – آشنایی با انواع روش ها

لوله کشی ساختمان

در اجرای پروژه های ساختمانی اعم از ساخت مجتمع های مسکونی، اداری و یا تجاری یکی از مواردی که توجه به آن همواره حائز اهمیت است، بهره گیری از لوله کشی ساختمان به شکل اصولی برای کلیه بخش های سازه است. این بدین معنا است که لوله کشی ها می بایست با رعایت استانداردهای موجود و با استفاده از لوله و اتصالات باکیفیت و مرغوب انجام شود؛ زیرا در غیر اینصورت نه تنها ساختمان از ایمنی لازم برخوردار نخواهد بود، بلکه در صورت آسیب دیدن هر یک از بخش های لوله کشی، خسارات جبران ناپذیری به ساختمان وارد می شود. از سوی دیگر برای پیشگیری از هزینه ها و خسارات احتمالی علاوه بر استفاده از تجهیزات مرغوب و رعایت اصول مهندسی، نیاز است تا لوله کشی توسط افراد متبحر و متخصص انجام شود تا با خیالی آسوده بتوان سال ها بدون مشکل از امکانات لوله کشی در ساختمان استفاده نمود.

 

خرید انواع لوله و اتصالات ساختمانی با بهترین قیمت بازار

به همراه معرفی مجری حرفه ای برای لوله کشی در سایت لوله و اتصالات

 

انواع روش های اجرای لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان به روش های مختلفی قابل انجام است که در این قسمت به متداول ترین آنها می پردازیم:

  1. لوله کشی روکار ساختمان

لوله کشی روکار یکی از روش های قدیمی لوله کشی است که در گذشته بسیار پرکاربرد بوده است. در این روش لوله کشی با توجه به روکار بودن لوله ها، تجهیزات لوله کشی و مسیر آن بر روی دیوار یا کف ساختمان قابل مشاهده هستند. در لوله کشی روکار پس از مشخص کردن محل قرار گرفتن تاسیسات، لوله ها را در مکان مورد نظر نصب می کنند. از این شیوه لوله کشی معمولا برای لوله های دستشویی و حمام استفاده می کنند. آذین و یزد بسپار دو شرکت معتبر تولید کننده لوله و اتصالات تک لایه هستند که برای لوله کشی به روش روکار می توان از تولیدات آنها استفاده نمود. این روش لوله کشی مزایای و معایب مختلفی دارد که در ادامه برخی از آنها را شرح می دهیم:

– مزایای لوله کشی به روش روکار

لوله کشی ساختمان به این روش مزیت های متعددی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

– امکان گرفتن انشعاب آسان از لوله های روکار در کوتاه ترین زمان ممکن.

– امکان تشخیص پوسیدگی و آسیب دیدگی لوله ها و تعمیر آسان آنها در کم ترین زمان ممکن بدون صرف های هزینه فراوان.

– فاصله داشتن لوله ها و عدم تماس آنها با مصالح ساختمانی و محافظت بیشتر از لوله ها.

– معایب لوله کشی به روش روکار

مهم ترین معایب لوله کشی روکار به شرح زیر است:

– ساختمان هایی که لوله روکار دارند، از نظر ظاهری زیبایی چندانی ندارند.

– در معرض عواملی مخرب محیطی هستند و امکان آسیب دیدن تاسیسات وجود دارد.

– در صورت استفاده از لوله های لوکار برای لوله کشی آب گرم ساختمان، گرما می تواند ساختار لوله ها را به مرور زمان تغییر دهد.

لوله کشی روکار و توکار

  1. لوله کشی ساختمان به روش توکار

در این روش لوله کشی، لوله ها در بخشی از ساختمان قرار می گیرند که قابل مشاهده نیستند. به عبارت دیگر در لوله کشی توکار، با توجه به آنکه لوله ها در قسمت دیوار و کف قرار می گیرند و با مصالحی همچون گچ یا سیمان پوشانده می شوند، مشخص نیستند. این روش لوله کشی نیز مزایای و معایبی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

– مزیت های لوله کشی به روش توکار

مهم ترین مزایای لوله کشی به این روش به شرح زیر هستند:

– در لوله کشی ساختمان به شیوه توکار، با توجه به آنکه لوله های در زیر مصالح قرار می گیرند، در مقابل عواملی همچون پوسیدگی و آسیب دیدگی مقاوم هستند. در لوله کشی به این روش استفاده از لوله ها و اتصالات پنج لایه نیوپایپ، سوپرپایپ، بی تی اس و آتاپایپ توصیه می شود.

– در این روش لوله کشی، مشخص نبودن کار موجب بهبود ظاهر ساختمان می شود.

– در لوله کشی به روش توکار، لوله ها از رسوب محافظت می شوند.

– با توجه به قرار گرفتن لوله های توکار در زیر دیوار یا سقف و قرار نداشتن آنها در معرض آسیب های محیطی، عمر مفید لوله ها بالاتر است.

– معایب لوله کشی به روش توکار

اصلی ترین معایب این نوع لوله کشی شامل موارد زیر می شود:

– با توجه به قرار گرفتن لوله های توکار در زیر مصالح و عدم دسترسی به آنها، در صورت آسیب دیدن لوله ها، تعمیرات آنها هزینه بر خواهد بود.

– پس از تکمیل لوله کشی به روش توکار، امکان گرفتن انشعاب از لوله ها وجود ندارد.

  1. لوله کشی ساختمان به روش زیر سقفی

لوله کشی زیر سقفی یکی از شیوه های جدید و پرطرفدار لوله کشی است که اجرا و تعمیرات آنها در مقایسه با سایر روش ها آسان تر است. علاوه بر آن روش لوله کشی زیر سقفی با توجه به مزیت های فراوان آن، گزینه ای مناسب برای سازندگان به حساب می آید. در این شیوه لوله کشی، تجهیزات لوله کشی به کمک مصالح سبک در قسمت سقف ساختمان قرار می گیرند. این روش لوله کشی نیز مزایای و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

– مزیت های لوله کشی زیر سقفی

برخی از مزایای لوله کشی زیر سقفی شامل موارد زیر می شود:

– از آنجایی که در این روش لوله کشی، لوله ها عموما در دسترس قرار دارند، در صورت نیاز به تعمیرات هزینه های آن قابل ملاحظه نخواهد بود.

– با توجه به قرار گرفتن لوله ها در قسمت سقف ساختمان، نیازی به کف سازی در قسمت کف ساختمان نیست. به عبارت دیگر هرچه تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد، مجموع وزن کلی کف سازی ساختمان نیز افزایش پیدا می کند و این امر موجب اضافه شدن وزن کلی ساختمان می شود. این در حالی است که در صورت لوله کشی ساختمان به شیوه زیر سقفی، کف سازی به آسانی و با حجم کم قابل انجام است و وزن کلی ساختمان نیز کاهش پیدا می کند.

– هنگامی که یک ساختمان به روش زیرسقفی لوله کشی می شود، این امکان وجود دارد تا سیستم های مخصوص آب گرم و سرد از مسیرهای متفاوتی عبور کنند و در عین حال با نخاله های موجود در تماس نباشند.

– در مقایسه با لوله کشی توکار که لوله ها در کف قرار می گیرند، این روش ایمنی بالاتری در زمان ساخت دارد؛ زیرا نیازی به ایجاد وقفه در هنگام کف سازی نیست و احتمال آسیب رسیدن به لوله ها کاهش پیدا می کند.

– با توجه به قرار گرفتن لوله های زیر سقفی در زیر سقف های کاذب، نه تنها زیبایی خانه ها بیشتر می شود بلکه از فضای داخلی خانه نیز به شکل بهتری استفاده می شود.

– از آنجایی که در لوله کشی ساختمان به شیوه زیر سقفی، لوله ها در معرض آسیب های محیطی و فشار مصالح قرار ندارند، عمر آنها دوچندان می گردد. در این شرایط رطوبت احتمالی ساختمان نیز کمتر می تواند به لوله ها آسیب برساند.

– هنگامی که لوله های آب گرم در قسمت کف ساختمان و زیر زمین قرار می گیرند، بخش اعظمی از گرما از طریق لوله ها به مصالح انتقال پیدا می کند و در نتیجه پس از خروج آب از لوله، حرارت آن نسبت به قبل کاهش پیدا می کند. این در حالی است که در روش لوله کشی زیر سقفی با توجه به آنکه لوله ها با مصالح در تماس نیستند، گرما و حرارت آب داخل لوله حفظ می شود و در این طریق در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

– یکی از معایب قرار دادن لوله ها در کف ساختمان این است که در صورت ریزش احتمالی کف، به لوله آسیب می رسد. این در حالی است که با بهره گیری از شیوه لوله کشی زیر سقفی، در حوادثی نظیر زلزله به سیستم لوله کشی ساختمان آسیب کمتری وارد می شود.

– در لوله کشی زیر سقفی به دلیل عبور لوله ها از داخل دیوار، از بروز مشکلاتی نظیر ترک خوردن دیوارها پیشگیری می شود.

– معایب لوله کشی ساختمان به روش زیر سقفی

اگرچه این روش مزیت های فراوانی دارد، اما برخی از معایب آن نیز به شرح زیر است:

– با توجه به آنکه این روش لوله کشی جزو شیوه های اصولی و نوین لوله کشی به حساب می آید، هزینه اجرای آن که شامل استفاده از داربست، داکت کشی، زدن بست و استفاده از سقف کاذب می شود نیز در مقایسه با روش های دیگر بیشتر است.

– با توجه به آنکه این روش لوله کشی پیشرفته تر از شیوه های دیگر است، اجرای آن نیازمند انجام محاسبات دقیق تر است. علاوه بر آن این کار می بایست توسط افراد متخصص انجام شود.

– در صورت لوله کشی ساختمان به روش زیر سقفی، لوله های ساختمان از جمله لوله های فاضلاب، آب گرم و سرد باید به خوبی مهار شوند تا وزن آنها موجب وارد آمدن خسارت به سقف نشود.

انواع لوله کشی ساختمان بر اساس جنس لوله ها

با توجه به آنکه لوله های مختلف با کیفیت ها و جنس های متفاوتی در بازار موجود است، برای لوله کشی به شیوه استاندارد می بایست نسبت به پرکابردترین آنها داشته باشید:

– لوله های پلیکا

این نوع از لوله های پلاستیکی که در مدل های مختلف پی وی سی و یو پی وی سی در بازار موجود هستند، در برابر خورگی، زنگ زدگی، ضربه و همچنین حریق مقاومت قابل توجهی دارند. لوله های پلیکا وزن کمی دارند و غالبا در سیستم های لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. از شناخته شده ترین شرکت های تولید کننده لوله پلیکا می توان به وینو پلاستیک، پارس پلاست، پلیمر گلپایگان و یاس گلپایگان اشاره نمود.

– لوله های گالوانیزه

لوله های گالوانیزه یکی از انواع لوله های فلزی مورد استفاده در سیستم های لوله کشی هستند. این لوله ها با توجه به آنکه از جنس فلز هستند، در برابر شکستگی و فرسایش مقاوم اند و از استحکام بالایی برخوردار هستند اما در ساختمان استفاده کمی دارند.

– لوله های مسی

لوله های مسی از سال های دور در تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته اند. با توجه به آنکه این لوله ها از جنس مس هستند، در مقابل تغییر دما و رسوب گرفتگی مقاوم اند و گزینه مناسبی برای استفاده در سیستم های انتقال دهنده آب سرد و گرم از جمله در تهویه ساختمان به حساب می آیند.

– لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به دلیل مقاومت بالا در مقابل فشار، گزینه مناسبی برای لوله کشی ساختمان در بخش هایی نظیر شوفاژ، پکیج، لوله های آب گرم و سرد و همچنین فاضلاب هستند.

– لوله های پنج لایه

این لوله های پلیمری یکی از باکیفیت ترین لوله های موجود در بازار هستند که از پنج لایه مقاوم تشکیل شده اند و گزینه ایده آلی برای لوله کشی ساختمان به حساب می آیند. این لوله ها کمتر دچار رسوب گرفتگی می شوند و به همین سبب برای استفاده در سیستم های گرمایش از کف مناسب هستند. از معروف ترین برندهای لوله پنج لایه می توان به آتاپایپ، نیوپایپ، سوپرپایپ و بی تی اس اشاره نمود.

 

بیشتر بخوانید:

اجرای لوله کشی ساختمان

 

سوالات متداول

– رایج ترین روش های لوله کشی ساختمان کدام اند؟

لوله کشی به روش های مختلفی در ساختمان ها قابل اجرا است که از متداول ترین آنها می توان به لوله کشی زیر سقفی، لوله کشی توکار و لوله کشی روکار اشاره نمود.

– در هر ساختمان چند نوع لوله کشی انجام می شود؟

سیستم های لوله کشی در هر ساختمان معمولا به چهار دسته لوله کشی آب گرم و سرد، لوله کشی شوفاژ و پکیج، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی گاز تقسیم می شوند.

– متداول ترین انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان کدام اند؟

رایج ترین لوله های مورد استفاده در سیستم های لوله کشی عبارت اند از: لوله های پنج لایه، لوله های پلیکا، لوله های تک لایه، لوله های پلی اتیلن، لوله های مسی و لوله های گالوانیزه.

– تفاوت اصلی لوله کشی روکار و توکار چیست؟

مهم ترین تفاوت میان لوله کشی به روش روکار و توکار این است که در لوله کشی روکار لوله ها قابل مشاهده هستند، اما در لوله کشی توکار لوله ها در زیر مصالح ساختمان، در دیوارها و کف ساختمان جای داده می شوند.

– بیشترین کاربرد لوله پلی اتیلن در کدام بخش است؟

با توجه مقاومت بالای لوله های پلی اتیلن در برابر دما، در لوله کشی ساختمان از این لوله ها به وفور در سیستم های لوله کشی آب گرم استفاده می شود.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.5 از 2 رای

مطالب مرتبط

1 نظر در “صفر تا صد لوله کشی ساختمان – آشنایی با انواع روش ها

  1. حجت گفت:

    خیلی به دردم خورد متن کامل بود عالی عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *