مقالات

تجهیزات گرمایش از کف با بهترین قیمت و اجرای پروژه

سیستم گرمایش از کف

در مورد سیستم گرمایش از کف یا تابشی چقدر می دانید؟ می دانیم که در سال های دور انسان ها برای گرم شدن در فصول سرد سال از هیزم استفاده می کردند؛ اما با افزایش جمعیت بشر و کشف نفت و گاز سبک زندگی تغییر کرد و به آنجا رسید که در سال های اخیر لوازم گرمایش برقی و نفتی فراگیر شد. با پیشرفته شدن تکنولوژی و ظهور روش های نوین سیستم هایی مثل موتورخانه، شوفاژ و چیلر جایگزین شد. امروز نیز سیستم گرمایش از کف را جدیدترین تکنولوژی می دانند.

فاصله لوله های گرمایش از کف روی دیوار

همانطور که می دانید گرمایش از کف عبارت است از مجموعه لوله هایی که کف اتاق یا سالن در زیر نما خوابیده و آب گرم در این لوله ها جریان دارد. اما لوله های گرمایش از کف می تواند فقط کف اتاق نباشد و در برخی موارد پیشرفته تر نیز تا حدود ۶۰ سانت در دیواره ها بالا آید. اینکه فاصله لوله های تا چه ارتفاعی روی دیوار بالا آورده شود بستگی به بودجه اجرا، خواست مشتری و قابلیت اجرا از نظر فنی دارد.

شکل لوله ها در این سیستم

طراحان این سیستم در هر ساختمان یا محلی بنا بر نقشه ی ملک، الگویی ویژه را طراحی می کنند تا بهترین نتیجه در گرمادهی ایجاد شود. اما به طور کلی چند نوع پترن در شکل چینش لوله ها و جود دارد که در تصویر زیر می توانید آنها را مشاهده نمایید.

 

سایت لوله و اتصالات نماینده رسمی فروش تجهیزات گرمایش از کف با بهترین قیمت.

 

اجرای گرمایش از کف به صورت خلاصه

۱- انتخاب عایق مناسب کف

در گرمایش از کف لوله ها باید روی یک عایق حرارتی قرار گیرند. مجریان طرح معمولا بهترین نوعی که برای ملک لازم است را انتخاب می کنند تا گرمای لوله ها به سمت پایین انتقال داده نشود. این عایق ها را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

۲- جاگذاری لوله ها و سایر تجهیزات

پس از نصب عایق ها نوبت به لوله گذاری و نصب سایر قطعات مثل ترموستات می رسد. در این مرحله از اجرای گرمایش از کف بهترین شکل و پترن برای لوله ها در کف ایجاد شده و پس از اتمام کار باید چند ساعت دستگاه روشن شود تا از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل گردد.

۳- بتن ریزی

بعد از اتمام مراحل بالا باید روی لوله ها پوشیده شود. برای این کار معمولا از بتن یا سیمان استفاده می کنند. باید توجه داشت که در حین انجام این کار از مواد بسیار باکیفیت و یکنواخت شده برای تکمیل گرمایش از کف استفاده شود. همچنین از فشار آوردن روی لوله ها، ریختن بتن بیش از حد نیز خودداری گردد.

مزایای گرمایش از کف

  1. در محیط های مرطوب، کف و دیواره ها همواره خشک خواهند بود. در شهرهای شرجی و یا بخش هایی از خانه که رطوبت زیادی دارند استفاده از این سیستم موجب می شود تا بنا همیشه خشک بماند و از بروز مشکلات مربوط به رطوبت، رشد قارچ و کپک جلوگیری شود.
  2. ایمنی. این روش نسبت به استفاده از بخاری گازی یا نفتی و برقی ایمنی بیشتری دارد و اتفاقات ناگواری که گاهی در اثر سهل انگاری در خانه ها رخ می دهد کمتر می شود.
  3. در برخی کشورها استفاده از این سیستم در معابر عمومی نیز رایج است که کمک می کند تا برف و آب های سطحی سریعتر از بین برود. بنابراین مسیر تردد عابران یا خودروها همواره خشک خواهد بود.
  4. یکی از نکات مهم در حفظ سلامتی بدن، گرم نگه داشتن پاها و خنک تر بودن سر است. همانطور که می دانیم هوای گرم به سمت بالا حرکت می کند، پس با حرارت دهی از زیر، پاها و پهلوها گرم مانده و بخش های بالایی بدن کمی خنک تر می مانند.تجهیزات گرمایش از کف
  5. سیاه نشدن دیواره ها، پرده ها و سقف خانه. گرمایش با بخاری و حتی شوفاژ سیکل حرارتی نامنظمی را ایجاد می کند که بخشی از خانه حرارت بیشتر یا موضعی پیدا کرده و با چرخش نامنظم هوا دوده ها در یک نقطه جمع می شود. بنابراین دیوار نزدیک منبع گرما یا حتی پرده ها و مبلمان سیاه می شود.
  6. قطع و وصل اتوماتیک. برخلاف بسیاری از سیستم های گرمایشی خانه، اگر برق قطع شود و ساکنین در خانه نباشند این سیستم دوباره شروع به کار می کند و نیازی به راه اندازی مجدد آن نیست.
  7. افزایش ارزش ملک. قطعا ملکی که دارای سیستم گرمایش از کف باشد در حین خرید و فروش ارزش بیشتری خواهد داشت. بخصوص اگر عمر ساختمان خیلی زیاد نباشد. چرا که این سیستم گرمایی جزو مدرنترین روش ها به حساب می آید.
  8. صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش مبلغ قبوض. سیتسم گرمایش از کف انرژی را به صورت بهینه مصرف می کند و به همین دلیل محل مورد نظر خیلی زود به دمای دلخواه می رسد. پس نیازی به مصرف انرژی زیاد نیست و مبلغ قبض های شما کمتر خواهد شد.

معایب گرمایش از کف

  1. عدم امکان انتقال یا جهت دهی به منبع حرارتی. در سیستم گرمایش از کف نمی توان مثل هیتر جهت هوای گرم را تغییر داد یا نمیتوان مثل بخاری برقی منبع حرارتی را جابجا کرد و به اتاقی دیگر یا نقطه ای خاص برد. اما برای حل این مورد می توان گاهی از بخاری برقی نیز استفاده کرد.
  2. هزینه بیشتر در اجرا. طبیعتا به دلیل کار گذاشته شدن لوله ها در کف خانه و نیاز به تهیه سایر قطعات وابسته، هزینه اجرای این مدل از گرمایش بیشتر خواهد بود؛ اما بسیاری از افراد این هزینه را در طولانی مدت کاملا به صرفه می دانند.

مشکلات

سیستم های گرمایش از کف معمولا گارانتی های طولانی مدت دارند. به عنوان مثال ۲۰ یا ۳۰ سال. اما باید توجه داشته باشید که در این سیستم باید از لوازم درجه یک استفاده کرد. کیفیت لوله ها، اتصالات، ترموستات، عایق ها و غیره باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا هیچ مشکلی بروز نکند.

تجهیزات گرمایش از کف

سایت لوله اتصالات در پخش تجهیزات گرمایش از کف، فقط محصولاتی را به فروش می رساند که کیفیت آنها ثابت شده است و در هزاران پروژه مختلف آزموده شده اند. به این صورت مهندسان و مجریان سیستم های گرمایشی با خیالی آسوده کار خود را اجرا کرده و نگران کیفیت قطعات نخواهند بود.

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای گرمایش از کف شامل چندین قلم است. در حالی که تعدادی از این تجهیزات اجزای ضروری هستند و باید حتما در سیستم به کار برده شوند، از به کارگیری بعضی دیگر می‌توانید چشم پوشی کنید. لازم به ذکر است برای کارکرد بهتر و جلوگیری از افت کیفیت سیستم بهتر است تمام تجهیزات مورد نیاز به کار برده شوند. در ادامه تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این نوع سیستم گرمایشی را نام برده‌ایم.

لوله‌های رفت و برگشتی

لوله‌ها اصلی‌ترین بخش سیستم‌های گرمایش از کف هستند. از طریق لوله‌ آب گرم در سطح جریان پیدا می‌کند و جابه‌جا می‌شود. لوله‌های مناسب برای این کار انواع مختلفی از جمله چند لایه و تک لایه دارد. شرکت‌های ایرانی متعددی همچون شرکت سوپرپایپ، نیوپایپ، سپاهان ( بی تی اس) سوپرپنا پایت، نونام پایپ و شرکت ایزی پایپ در ایران انواع لوله‌ مناسب برای اجرای این نوع سیستم گرمایشی را تولید می‌کنند.

لوله‌های چند لایه مثل:

  • PEX-AL-PEX

  • PERT-AL-PERT

  • PEX-AL-PERT

لوله‌های تک لایه مثل:

  • PEX

  • PERT

کلکتورهای کنترل کننده جریان

کلکتورها یکی از اجزای مهم سیستم‌های گرمایش از کف هستند. این وسیله وظیفه‌ی کنترل جریان و دمای آب را بر عهده دارد. کلکتور به وسیله‌ی دبی سنج (Flow Meter) و شیر تنظیم جریان (Balancing Valve) جریان سیستم را کنترل می‌کند. در واقع این کلکتورها به کمک دو وسیله‌ی نامبرده، جریان آب و دمای آن در داخل لوله‌ها را به صورت یکنواخت پخش می‌‌کنند. به همراه این دو وسیله شیر برگشت تخلیه و شیر هواگیری هم بر روی کلکتورها نصب می‌شود.

لازم به ذکر است می‌توان به جای کلکتور کنترل کننده جریان از کلکتور ساده برنجی استفاده کرد. همانطور که گفتیم چشم پوشی از برخی اجزا جایز است و سیستم باز هم می‌تواند کار خود را انجام دهد. البته با این تفاوت که کیفیت سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال در صورتی که از کلکتور ساده برنجی استفاده کنید، نمی‌توانید دبی و جریان سیستم را کنترل کنید. زیرا کلکتورهای ساده برنجی فاقد دبی سنج و شیر کنترل هستند.

شیر برقی

شیر برقی یا اکچوئیتور یکی از قطعات حائز اهمیت در سیستم‌های گرمایش از کف است. این قطعه پیام‌ها را از ترموستات‌ها دریافت کرده و شیرهای جریان را باز و بسته می‌کند. اکچوئیتور با برق کار می‌کند. برق مورد نیاز برای این قطعه معمولا 220 ولت است. اکچویتور بسیار مهم است زیرا کمک می‌کند سیستم کیفیت بهتری داشته باشد.

ناگفته نماند اگر از کلکتورهای ساده استفاده کنید دیگر امکان نصب شیر برقی بر روی سیستم را ندارید و باید شیرهای کلکتوری تک ضرب را به جای آن قرار دهید. دلیلش هم این است که کلکلتور ساده شیر کنترل کننده جریان ندارد که در این صورت نصب شیر برقی امکان پذیر نیست.

شیر هواگیری اتوماتیک

هر سیستم کلکتوری از جمله سیستم گرمایش از کف، به شیر هواگیری اتوماتیک جهت تخلیه هوای اضافه‌ی موجود در سیستم نیاز دارد.

ترموستات محیطی

به منظور تنظیم دمای مطلوب، به ترموستات محیطی نیاز خواهیم داشت. این وسیله نیز از اجزای مهم سیستم گرمایش از کف محسوب می‌شود که به کمک حسگرهای خود دمای محیط را محاسبه کرده و سپس به صورت اتومات شیرهای برقی را باز و بسته می‌کند.

شیر زانویی

یکی دیگر از اجزای سیستم‌های گرمایش از کف شیر زانویی است. این وسیله در محل ورودی کلکتور نصب می‌شود و در مواقع نیاز نمی‌گذارد آب داخل کلکلتور شود. شیر زانویی به دو صورت برقی و ساده در بازار موجود است. انتخاب هرکدام از آن‌ها بسته به طراحی سیستم و بودجه‌ی شما دارد.

جعبه کلکتور

مسلم است که کلکتور و تمام تجهیزات آن به محلی برای نگهداری و کنترل نیاز دارند. جعبه کلکتور در اندازه‌های گوناگون و برای نگهداری تمام تجهیزات تعبیه شده است. این جعبه باید در مکانی قابل دسترس قرار گیرد تا هر وقت که نیاز بود به آسانی بتوان محتویات داخل آن را بررسی کرد.

عایق و بست

دو وسیله دیگر که موجب بهبود کیفیت سیستم گرمایشی خواهند شد یکی عایق است و دیگری بست. عایق‌ها مانع از اتلاف انرژی شده و حرارت را به شکلی یکنواخت و طبیعی به بالای کف پوش می‌رسانند. در حال حاضر بهترین عایق برای سیستم گرمایش از کف عایق یونولیتی با چگالی 25 است.

بست‌ها نیز برای مهار لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث محکم شدن آن می‌شوند. انواع بست‌های تکی خاردار و ریلی در بازار موجود هستند که بسته به نظر مجری سیستم و میزان هزینه شما برای اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوالات متداول

سیستم گرمایش از کف برای چه خانه هایی مناسب است؟
این روش گرمایشی برای منازلی که مثل خانه های شمال کشور رطوبت از کف دارند بسیار عالی است. همچنین افرادی که قصد دارند تا سیستم گرمادهی در طراحی فضا جلوی دید نباشد می توانند این گزینه را انتخاب کنند. البته گرمایش از کف فواید بسیار دیگری هم دارد.
اصلی ترین مزایای گرمایش از کف چیست؟
جلوگیری از هدر رفت انرِژی و استفاده بهینه، زیباسازی محیط، حذف رطوبت کف، گرمادهی کف خانه، حرارت یکپارچه و نداشتن دوده و سیاهی برخی از این موارد هستند که در همین صفحه به طور کامل شرح داده ایم.
عایق کاری در اجرای گرمایش از کف چگونه است؟
لوله ها در این مدل باید کاملا از سمت پایین عایق کاری شوند تا گرما به پایین نفوذ نکند. بنابراین هنگام تهیه فوم و تجهیزات لازمه از برندها و محصولات عایق درجه یک استفاده کنید تا برای سال ها خیالتان آسوده باشد.
چرا کیفیت تجهیزات در طراحی و اجرای گرمایش از کف مهم است؟
می دانید که این سیستم کف خانه یا فضای شما و زیر سطح اجرا می گردد. بسیاری از افراد که در هنگام طراحی از تجهیزات بی کیفیت استفاده می کنند مشکل ساز هستند و صاحب ملک باید بعد از مدتی کوتاه کف خانه را تخریب کرده و محصولات باکیفیت جایگزین نماید. دردسر انجام این کار نیازی به توضیح ندارد.
چگونه با خیال راحت تجهیزات گرمایش از کف بخرم؟
اگر قصد اجرای سیستم گرمایش از کف را دارید باید این کار را به یک اجرا کننده ماهر بسپارید. در صورتی که تمایل داشتید، برای خرید قطعات و حتی راهنمایی اجرا ما در کنار شما هستیم و با سال ها تجربه، بهترین راهکارها با توجه به بودجه شما پیشنهاد خواهد شد.

جهت دریافت قیمت تجهیزات گرمایش از کف و درخواست اجرای پروژه با ما تماس بگیرید.

 

لینک های مفید:

خرید فوم شانه تخم مرغی گرمایش از کف

 

خرید با تخفیف

فروش انواع لوله و اتصالات همراه با تخفیف ویژه.

تضمین کیفیت

با خاطر آسوده کالای اصل و باکیفیت تحویل بگیرید.

رضایت مشتری

اولویت و هدف ما جلب رضایت مشتری است.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.1 از 207 رای

دیدگاه ها

  1. الهام پاشایی گفت:

    یه خونه هستم حدود ۸ ساله گرمایش از کف داریم خراب نشده واقعا ارزندس ! چیه این شوفاژ و بخاری تو مخ آدمه

  2. عباس صالحی گفت:

    گرمایش از کف می خوای بزنی فقط باید جنس خوب کار کنی

    1. توسلی گفت:

      دقیقا. پایپکس یکی از بهترینهاست. ****

  3. ع محسنی گفت:

    میشه راهنمایی کنین که تجهیزات چیا لازمه میترسم بدم دست پیمانکار بره توی پاچم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *