مقالات

اجرای لوله کشی ساختمانی، صنعتی و قیمت اجرا

اجرای لوله کشی

به هر سو نگاه کنید لوله کشی های مختلف را می بینید. از لوله های آب و فاضلاب گرفته تا گاز و موتور خانه و اطفاء حریق. باید بپذیریم که سازه های لوله ای بخش مهمی از زندگی و تمدن امروزی شده اند. در خانه یا محل کار همه ما یا هرجا که انسانی حضور ثابت داشته باشد، نوعی از سیستم لوله کشی را خواهیم دید و به همین دلیل باید در مورد اجرای لوله کشی نیز نکات مهم را بدانیم. لوله ها برای انتقال سیالات، میعانات، مواد شیمیایی، سامانه های پنوماتیکی و غیره استفاده می شوند و اجرای آنها نیز با هم متفاوت است. اما شاید عمومی ترین استفاده از آنها در ساختمان ها و یا مراکز صنعتی باشد که با زندگی روزمره یا کار دائمی افراد در ارتباط است.

 

وب سایت لوله و اتصالات مجری لوله کشی خرد و کلان ساختمانی، صنعتی، استخری، آبیاری و غیره

 

کیفیت لوله ها و اهمیت مهندسی لوله کشی یکی از امور مهم است که بسیاری از اوقات در قالب ساخت و سازها بی اهمیت شمرده می شود و یا با یک کار معمولی و یا ضعیف به انتها می رسد. لوله ها بخصوص هنگامی که مثل سیستم گرمایش از کف توکار باشند نقش تعیین کننده ای در عمر مفید بنا و یا هزینه های جانبی تعمیر و نگه داری خواهند داشت.

لوله کشی به طور کلی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • لوله‌کشی سرد و گرم در تأسیسات ساختمانی (آبرسانی، موتورخانه، شوفاژ یا سیستم گرمایش از کف)
  • تأسیسات صنعتی
  • انتقال مواد شیمیایی (بازی و اسیدی)
  • سامانه های پنوماتیک و هوای فشرده
  • شبکه های آبرسانی شهری، صنعتی، کشاورزی

اجرای لوله کشی ساختمانی

اجرای لوله کشی ساختمانی

در این اجرا علاوه بر موضوع بودجه که اولین مرحله در تصمیم گیری است، نقش کار اصولی و مهندسی شده و همچنین کیفیت قطعات و اجرا نیز تاثیر بسزایی در نتیجه کار خواهد داشت. در ساختمان هایی که به اصطلاح عام بسازوبفروشی هستند کیفیت پایین تاسیسات و یا عدم وجود دانش کافی در استفاده از اتصالات، خیلی زود ساختمان را دچار مشکلات ثانویه خواهد کرد. به عنوان مثال بارها دیده ایم که در برخی پروژه ها حتی با وجود اینکه سرمایه گذار محصولات باکیفیتی را خریداری کرده، اما سازنده در اجرای آن نقص داشته و پروژه با افت کیفیت روبرو شده است.

در پروژه هایی که دانش روز دنیا، مهندسی اصولی و قطعات باکیفیت استفاده شده، سازه نهایی موجب آسودگی مالکان گردیده، چرا که نیازی به اقدامات تعمیری و تعویضی بعدی نخواهند داشت. این در حالی است که از هدر رفت سرمایه و اصطلاحا بریز و بپاش در ساخت نیز جلوگیری شده است.

لوله کشی ساختمانی یا تجاری که به آن Plumbing می گویند در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، آبرسانی و یا فاضلابی مورد استفاده هستند. در این شکل اجرا، کیفیت لوله ها، اتصالات، تجهیزات و نقشه کشی لوله ها باید به شکلی باشد که نیاز به اصلاحات بعدی به کمترین حد ممکن برسد. در لوله کشی ساختمانی لوله ها توکار هستند و بجز بخش های خروجی بقیه قسمت های لوله کشی داخل دیوارها و یا سازه قرار می گیرند.

اجرای لوله کشی صنعتی

اصولا پالایشگاه ها، کارخانه ها، پتروشیمی، نیروگاه ها و سایر صنایع از این سیستم لوله کشی استفاده می نمایند. این لوله کشی تلاش دارد تا واحدهای مختلف صنعتی را به هم متصل کند. در بسیاری از بخش های صنعتی باید ارتباط مناسبی بین مخازن، برج ها، مبدل ها، کمپرسورها، کوره ها، تجهیزات و غیره شکل گیرد. بسیاری از این ارتباطات برای انتقال مواد، ضایعات و غیره توسط لوله ها  شکل می گیرد.

اجرای لوله کشی صنعتی معمولا روکار و بیرون از سازه ها انجام می شود اما با این حال نکات بسیاری مهم دیگری وجود دارد که باید مورد دقت قرار گیرد. در لوله کشی صنعتی بسته به وظیفه ای که به لوله ها محول شده باید کیفیت و جنس آنها مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال اگر نیاز به انتقال سیالی با دمای بالا باشد نباید از لوله ها نازک یا پلاستیکی استفاده کرد. همچنین در مورد مواد شیمیایی خورنده و غیره نیز انتخاب ها متفاوت خواهد بود.

قیمت اجرای لوله کشی صنعتی

قیمت اجرای لوله کشی

با ذکر گفته های فوق، هنگامی که بحث تخمین قیمت در اجرای لوله کشی به میان می آید عوامل بسیار زیادی بر آن تاثیر خواهند داشت. مواردی که در بحث قیمت تمام شده لوله کشی تاثیر دارند عبارتند از:

۱- نوع لوله، اتصالات و تجهیزات مصرف شده

۲- متراژ کلی لوله کشی

۳- تجهیزات جانبی مورد نیاز در اجرای لوله کشی

۴- هزینه تخریب و یا ساخت

۵- اجرت اجرای لوله کشی

برخی از عوامل ثانویه نیز بر هزینه تمام شده و نهایی تاثیر خواهند داشت. مثل ساختمانی که از دوش های توکار برای حمام استفاده کرده و یا ساختمانی که اتاق های مستر دارد و در هر اتاق یک حمام یا سرویس بهداشتی مجزا طراحی شده است.

تفاوت لوله کشی در قدیم و امروز

لوله کشی در سال های نچندان دور با لوله های فلزی انجام می شد و بزرگترین دشمن آن عمر کوتاه و خوردگی زود هنگام بود. شاید بتوان گفت که با لوله های فلزی در بهترین حالت فقط ۱۵ سال عمر مفید لوله کشی بود و پس از چند سال مشکلات ساختمان یکی یکی شروع می شد و پایانی نداشت.

به دلیل بروز این مشکلات و پس از پیشرفت هایی که در تولید لوله های پلی پروپیلن شکل گرفت خیلی زود این لوله های جدید جای لوله های فلزی را گرفتند. لوله های سبز و لوله های سفید که علاوه بر عمر طولانی تر و آسیب های کمتری که داشت، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می کرد. بعدها برخی از برندهای تولید کننده لوله مثل نیوپایپ و سوپرپایپ لوه های پنج لایه را روانه بازار ایران کردند که انعطاف پذیرند و برای استفاده در مکان های مختلف مناسب هستند. این لوله ها کمی گرانتر هستند ولی کیفیت کلی کار و عمر سازه را بهبود زیادی می بخشند.

اجرای لوله کشی در زمینه های مختلف توسط سایت لوله و اتصالات

اجرای لوله کشی ساختمانی (پروژه های خرد و کلان)

اجرای لوله کشی صنعتی (پروژه های خرد و کلان)

اجرای سیستم گرمایش از کف (پروژه های خانگی یا تجاری)

اجرای لوله کشی استخری (پروژه های خانگی یا سالن های ورزشی)

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد برآورد قیمت طرح، مدت زمان اجرا و یا استفاده از نوع قطعات طبق موجودی بازار می توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان سایت لوله و اتصالات استفاده نمایید. بدین منظور کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *