مقالات

لوله کشی زیر سطحی – آشنایی و خرید تجهیزات

لوله کشی زیر سطحی

لوله کشی به روش های مختلفی قابل انجام است که هر یک از آنها معایب و مزایای خاص خود را دارند. یکی از این روش ها لوله کشی زیر سطحی است که در آن احتمال آسیب دیدن لوله ها و تاسیسات، با توجه به قرار گرفتن آنها در زیر زمین بسیار اندک است. اگرچه این روش لوله کشی از ایمنی بالایی برخوردار است، اما برای این منظور حتما باید از لوله های مرغوب استفاده شود و این کار نیز توسط افراد متبحر انجام شود تا از خسارات احتمالی جلوگیری گردد.

 

برای دریافت قیمت و مشاوره خرید انواع لوله و تجهیزات برای لوله کشی زیر سطحی یک تماس با مشاوران ما کافی است.

مراحل اجرای لوله کشی زیر سطحی

مراحل کلی لوله کشی به روش زیر سطحی به شرح زیر است:

– تهیه نقشه

نخستین اقدام در جهت اجرای پروژه های لوله کشی به این روش، تهیه نقشه ای دقیق از مسیر عبور لوله ها است. این بخش از کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا لوله ها باید در اصولی ترین حالت و مکان ممکن قرار گیرند تا بیشترین کارایی و ایمنی را داشته باشند.

– حفر مسیر عبور لوله ها

در این مرحله باید مسیرهای عبور لوله ها با توجه به نقشه مورد نظر حفر شود. اجرای لوله کشی زیر سطحی نیاز به دقت فراوانی دارد؛ زیرا لوله ها باید در عمق مناسبی از زمین قرار گیرند تا از دسترسی دشوار یا آسیب رسیدن به لوله ها جلوگیری شود.

– جای گذاری لوله کشی زیر سطحی

پس از کندن کامل مسیر لوله کشی، باید لوله ها در محل تعبیه شده قرار گیرند و به کمک اتصالات مربوطه به یکدیگر متصل گردند.

– پر کردن حفره لوله ها

پس از اطمینان از جای گذاری صحیح لوله ها، باید حفره ایجاد شده به خوبی پر شود. در این مرحله لوله ها باید به خوبی در جای خود فیکس شوند. در حین این کار باید از فشار بیش از حد جلوگیری کرد تا از شکستگی لوله ها جلوگیری شود. بسیاری از کارفرماها در این مرحله کار را پایان یافته می دانند و با عدم رعایت نکات ایمنی صرفا اقدام به پر کردن حفره ها و چاله ها می کنند. این عامل باعث می شود که لوله ها همان ابتدای کار دچار آسیب های فیزیکی شوند.

لوله کشی زیر سطحی آب

نکات فنی مهم برای لوله کشی زیر سطحی

اگرچه این روش لوله کشی از ایمنی بالایی برخوردار است، اما انجام آن نیازمند رعایت نکاتی است که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم:

– در این روش لوله کشی، باید مناسب ترین و کوتاه ترین مسیر برای عبور لوله ها انتخاب شود تا علاوه بر صرفه جویی در لوله ها، از فشار آب نیز دچار مشکل نشود.

– لوله ها باید در عمق مناسبی از زمین قرار بگیرند؛ زیرا جای گرفتن لوله ها در عمق زیاد یا کم به ترتیب مانع دسترسی آسان به لوله ها و افزایش احتمال آسیب به آنها می شود.

– در لوله کشی زیر سطحی مثل لوله کشی ساختمان عمل نمی شود و توجه به شیب لوله ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت رعایت شیب مناسب در هنگام لوله کشی، آب و سایر سیالات با فشار مناسبی در داخل لوله ها جریان پیدا می کند.

– با توجه به آنکه لوله ها و سایر تاسیسات در هنگام قرار گرفتن در زیر زمین با خاک و رطوبت در تماس هستند، جنس آنها باید به گونه ای باشد که دچار پوسیدگی و آسیب دیدگی نشوند و از حداکثر عمر مفید برخوردار باشند.

– پس از جای گذاری لوله ها در محل مناسب خود، حفره ایجاد شده باید به نحوی پر شود که لوله ها به طور کامل در جای خود ثابت شوند و به هیچ عنوان تکان نخورند.

لوله

سوالات متداول

 – لوله کشی زیر سطحی چیست؟

این نوع لوله کشی یکی از شیوه های رایج لوله کشی است که در آن لوله ها در زیر زمین قرار می گیرند. در صورت رعایت استانداردها، این روش از ایمنی بالایی برخوردار است.

– برای اجرای لوله کشی هایی که در زیر زمین انجام می شود چه مراحلی باید طی شود؟

برای این منظور ابتدا باید نقشه مربوط به مسیر عبور لوله ها تهیه شود و بر اساس آن زمین با عمق مناسب کنده شود. در مرحله بعد نیز باید لوله ها با رعایت استانداردهای لازم جای گذاری گردند و در نهایت نیز حفره مربوطه پر شود.

– در این روش لوله کشی لوله باید در چه عمقی قرار گیرند؟

در این روش توجه به عمق لوله ها در زیر زمین بسیار مهم است. بر این اساس لوله ها نه باید به سطح زمین نزدیک باشند که آسیب ببینند و نه در عمق زیاد قرار بگیرند که دسترسی به آنها سخت شود.

 – در هنگام قرار دادن لوله ها در زیر زمین شیب بندی باید چگونه باشد؟

در این روش لوله کشی میزان شیب و جهت آن باید به گونه ای باشد که موجب کاهش فشار آب و سایر سیالات نشود و در سیستم آبرسانی اختلال ایجاد نکند.

 

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *