مقالات

روش عایق کاری لوله آب و انواع عایق ها

عایق کاری لوله آب

عایق کاری لوله های آب ساختمان شیوه ای کارآمد و مقرون به صرفه برای جلوگیری از اتلاف بی رویه انرژی است که نهایتا به کاهش هزینه های اضافی و صرفه جویی در مصرف انرژی می انجامد. با عایق کردن لوله های انتقال دهنده آب گرم ساختمان، از سرد شدن آب جلوگیری می شود و با عایق کردن لوله های آب سرد نیز از یخ زدن لوله ها در فصول سرد سال پیشگیری می شود. با این حال برای صرفه جویی حداکثری در مصرف انرژی، علاوه بر عایق کاری لوله ها، عایق نمودن مخازن حرارتی در ساختمان ها نیز توصیه می شود.

 

سایت لوله و اتصالات فروشنده انواع عایق لوله کشی توکار و روکار. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع عایق های لوله

عایق های مورد استفاده در لوله کشی های ساختمانی انواع مختلفی دارند که برخی از متداول ترین آنها به شرح زیر هستند:

– عایق های رطوبتی

در لوله کشی ساختمان ها از این عایق ها جهت عایق نمودن لوله های آب گرم استفاده می شود. علاوه بر آن بهره گیری از عایق های رطوبتی در تاسیسات ساختمانی، مانع تماس رطوبت احتمالی سطح زمین با لوله هایی از جنس فلز می شود و از این طریق از زنگ زدگی لوله های فلزی جلوگیری می نماید. در عایق کاری لوله ها به این روش، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، از مواد لاستیکی، پلاستیکی و یا پارچه ای آغشته شده به قیر استفاده می شود.

– عایق های حرارتی

عایق های حرارتی به طور کلی سه دسته عایق های تشعشعی، هم رفتی و هدایتی تقسیم می شوند و کاربرد اصلی آنها جلوگیری از اتلاف حرارت و گرمای لوله های آب گرم و سیستم گرمایش از کف است. با این حال از این عایق ها علاوه بر لوله ها، جهت عایق ساختن سیستم های حرارتی مختلف از جمله دیگ های موتورخانه، پکیج ها و آبگرمکن ها نیز استفاده می شود.

– عایق های پتویی

از این عایق ها برای عایق کاری لوله ها و همچنین مخازن استفاده می گردد. عایق های پتویی از مواد اولیه ای نظر پشم شیشه، پشم سنگ، چشم چوب و یا پشم حیوانات ساخته می شود. این عایق ها در ضخامت های گوناگون موجود هستند که برای لوله کشی به اندازه های دلخواه برش داده می شوند.

– عایق های قطعه ای

عایق های قطعه ای عمدتا پوششی کاغذی دارند و از نظر ترکیبات به عایق های پتویی شباهت دارند، با این تفاوت که طول آنها کمتر است.انواع عایق لوله

دلایل عایق کاری لوله های آب گرم

مهم ترین دلیل عایق کاری حرارتی لوله های آب گرم ساختمان این است که از طریق جلوگیری از کاهش دمای آب، به صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف انرژی کمک می کند و مانع اتلاف انرژی می شود. علاوه بر آن با عایق کاری صحیح لوله ها، نیازی به باز نگاه داشتن آب برای گرم شدن آن نیست که همین مسئله به تنهایی موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود. این در حالی است که عایق نکردن لوله های آب گرم موجب سرد شدن آب در لوله ها و به هدر رفتن انرژی می شود.

روش عایق کاری لوله های آب گرم

عایق کردن لوله های آب گرم ساختمان یکی مواردی است که انجام آن به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک بسزایی می نماید. به طور کلی برای عایق کردن لوله های آب گرم ابتدا باید سطح خارجی آنها کاملا تمیز شود و سپس بر روی آنها دو مرتبه ضد زنگ زده شود. در ادامه پس از آنکه ضد زنگ به خوبی خشک شد، برای عایق کردن لوله های روکار و توکار باید به روش های زیر عمل شود:

– عایق کردن لوله های توکار: برای عایق کردن لوله های توکار، لوله ها با پشم شیشه یا پشم سنگ پتویی دارای روکش کاغذی پوشانده می شوند. برای پوشاندن لوله های آب گرم به این روش، عایق مورد نظر با اره و به اندازه محیط لوله برش داده می شود. در نهایت نیز پس از قرار دادن عایق در دور لوله ها، برای بستن آن از مفتول های گالوانیزه استفاده می گردد.

– عایق کردن لوله روکار: یکی از روش های متداول برای عایق کردن لوله های روکار این است که ابتدا این لوله ها همانند لوله های توکار عایق کاری می شوند و پس از آن شبیه به لوله های به کار رفته در قسمت موتورخانه، بر روی آنها رنگ زده می شوند.

دلیل عایق کردن لوله ها

نکات مهم برای عایق کاری لوله های آب گرم

برای عایق کردن لوله های آب گرم رعایت موارد زیر توصیه می شود:

– پیش از تهیه عایق ها، اندازه لوله و میزان عایق مورد نیاز خود را اندازه گیری و سپس اقدام به خرید آن نمایید.

– برای انتخاب ضخامت عایق حرارتی و جنس آن باید به میزان تفاوت دمای آب داخل لوله و دمای محیط توجه نمایید.

– برای عایق کردن لوله های آب گرم باید تمامی مسیر لوله کشی، شیرها و اتصالات آن را عایق کاری کنید.

– برای عایق کردن بهتر لوله ها از عایق های پتویی پشم سنگ یا عایق های لوله ای پشم سنگ استفاده نمایید.

– با توجه به آنکه عایق ها باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشند، در عایق کاری نباید از ترکیبات قابل اشتعال نظیر چسب استفاده کنید.

سوالات متداول

– چرا باید لوله های آب را عایق کاری نمود؟

عایق کاری لوله های آب گرم و سرد ساختمان شیوه ای موثر برای جلوگیری از اتلاف بی رویه انرژی است که به صرفه جویی در مصرف آن کمک می کند.

– انواع عایق های لوله کدام ها هستند؟

متداول ترین عایق هایی که از آنها برای عایق نمودن لوله ها استفاده می شوند عبارت اند از: عایق حرارتی، عایق رطوبتی، عایق پتویی و عایق قطعه ای.

– عایق الاستومری لوله چیست؟

این عایق جزو شیوه های بهینه برای عایق نمودن لوله های آب گرم و سرد ساختمان است که استفاده از آن از افت دمای لوله های آب گرم جلوگیری می کند و در عین حال مانع یخ زدن لوله های آب سرد می شود.

– اولین اقدام برای عایق کردن لوله ها چیست؟

برای عایق کاری، پیش از هر اقدامی ابتدا باید لوله های آب تمیز شوند و سپس بر روی آنها دو مرتبه ضد زنگ زده شود. پس از خشک شدن کامل لوله ها می توان عایق کاری را آغاز نمود.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.7 از 3 رای

دیدگاه ها

  1. محمود گفت:

    سلام بر عزیزان نویسنده
    مطلب بسیار جالب و آموزنده بود. خدا خیرتون بدهد که با نوشتن مطالب علمی به مردم خدمت می کنید.

    1. Admin گفت:

      ممنون از لطف و همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *