مقالات

بهترین روش لوله کشی ساختمان و نکات مهم آن

روش لوله کشی ساختمان

یکی از اقدامات اساسی پیش از آغاز پروژه های ساختمانی، تعیین شیوه مناسب لوله کشی و به دنبال آن تهیه تجهیزات لازم برای انجام این کار است. لوله کشی ساختمان ها به روش های متفاوتی قابل انجام است که انتخاب بهترین روش لوله کشی ساختمان در وحله نخست نیازمند شناخت تمامی این روش ها است. این به معنای آن است که با بررسی و مقایسه این روش ها، در نظر گرفتن شرایط ساختمان و میزان بودجه، به آسانی می توان مناسب ترین روش را برای لوله کشی یک ساختمان انتخاب نمود.

روش های لوله کشی آب ساختمان

به طور کلی برای اجرای لوله کشی های ساختمان می توان از شیوه های زیر کمک گرفت:

– روش لوله کشی سنتی

لوله کشی آب ساختمان به روش سنتی، قدیمی ترین شیوه ای است که از گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است. در این روش ساختمان ها را به دو شیوه روکار و توکار لوله کشی می کردند و برای لوله کشی آب گرم و سرد اغلب از لوله های آهنی استفاده می کردند. اگرچه این روش لوله کشی مزیت هایی نیز دارد، اما با توجه به آنکه لوله های فلزی و لوله های فولادی معمولا به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند و وزن زیادی نیز دارند، برای انتخاب بهترین روش لوله کشی ساختمان باید گزینه های دیگر را بررسی نمود.

لوله کشی معمولی ساختمان

– روش لوله کشی انشعابی

در لوله کشی به روش انشعابی که جزو روش های جدید لوله کشی به حساب می آید، بر سر راه لوله و اتصالات اصلی آب پس از ورود به ساختمان، کنتور قرار داده می شود. دلیل نامگذاری این روش لوله کشی این است که برای لوله کشی و انتقال آب به هر بخش از ساختمان یک انشعاب گرفته می شود و در انتها نیز لوله ها به یکدیگر متصل می شوند. لوله کشی انشعابی نیز به دو روش روکار و توکار قابل انجام است اما میان لوله کشی آب گرم و آب سرد تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر برای لوله کشی آب گرم، تنها از لوله اصلی ساختمان انشعابی برای ورود به سیستم حرارتی ساختمان گرفته می شود.

– روش لوله کشی کلکتوری

این شیوه پیشرفته و مدرن لوله کشی با نام روش کلکتوری شناخته می شود؛ زیرا در آن از ابرازی به نام کلکتور استفاده می کنند. لوله کشی کلکتوری بر خلاف روش انشعابی و سنتی در یک ساختمان به صورت جداگانه قابل انجام است. برای این منظور لوله اصلی آب پس از وارد شدن به داخل ساختمان وارد کلکتور می شود و سپس از آن انشعاب گرفته می شود. از دیگر تفاوت های روش کلکتوری با روش سنتی و انشعابی لوله کشی این است که این روش تنها به صورت لوله کشی توکار قابل انجام است.

لوله کشی کلکتوری

با شناخت روش های متفاوت لوله کشی به این نتیجه می رسیم که برای انتخاب بهترین روش لوله کشی ساختمان ابتدا باید به نوع سازه توجه شود و سپس عواملی همچون سرعت انجام کار، کیفیت کار، هزینه های مربوط به لوله کشی و تعمیرات احتمالی آنها در نظر گرفته شوند. در نهایت با بررسی دقیق این موارد می توان بهترین روش را برای لوله کشی آب هر ساختمان انتخاب نمود.

نکات مهم در مورد لوله کشی ساختمان

برای لوله کشی آب ساختمان توجه به نکات زیر ضروری است:

– سیستم لوله کشی آب ساختمان باید به نوعی انتخاب و اجرا شود که لوله ها تا حد ممکن به تجهیزات آبی ساختمان نزدیک باشند. دلیل این مسئله آن است که هر چه این فاصله بیشتر باشد، طول لوله نیز بیشتر می شود و موجب کاهش سرعت آب می شود و در مورد لوله های آب گرم نیز دما کاهش پیدا می کند.

– برای لوله کشی ساختمان باید به میزان مناسب فشار آب توجه شود؛ زیرا فشار پایین می تواند استفاده از آب را دشوار سازد و فشار بالا نیز ممکن است موجب ترکیدگی لوله ها شود.

– در لوله کشی ساختمان باید از لوله هایی با سایز مناسب استفاده شود تا موجب ایجاد سر و صدا و یا خوردگی لوله ها نشود.

– برای لوله کشی ساختمان باید به عایق بندی مناسب لوله های آب سرد و گرم توجه شود. عایق بندی صحیح لوله ها مانع ترکیدگی لوله های آب سرد و از بین رفتن حرارت لوله های آب گرم می شود.

– برای لوله کشی آب ساختمان باید از لوله هایی استفاده شود که به خوبی می توانند دما، فشار و سرعت آب را تحمل کنند.

سوالات متداول

– بهترین روش برای لوله کشی آب یک ساختمان چیست؟

تنها با شناخت سازه و در نظر گرفتن مواردی نظیر سرعت انجام پروژه، کیفیت لوله کشی و هزینه های انجام آن می توان بهترین روش برای لوله کشی را انتخاب نمود.

– لوله کشی آب ساختمان عمدتا به چه روش هایی قابل انجام است؟

برای لوله کشی آب ساختمان می توان از سه روش لوله کشی سنتی یا قدیمی، لوله کشی انشعابی و لوله کشی کلکتوری استفاده نمود.

– تفاوت لوله کشی روکار و توکار چیست؟

در لوله کشی توکار لوله هایی که از لوله اصلی ساختمان انشعاب گرفته می شود از زیر مصالح ساختمان عبور می شود و به همین دلیل مسیر عبور لوله ها قابل مشاهده نیست. این در حالی است که در لوله کشی روکار لوله های انشعابی بر روی دیوار نصب می شود و قابل مشاهده هستند.

– آیا تمامی شیوه های لوله کشی به هر دو شکل روکار و توکار قابل انجام هستند؟

خیر، دو روش لوله کشی سنتی و انشعابی به شکل توکار و روکار قابل انجام هستند و روش کلکتوری تنها به شکل توکار قابل انجام است.

 

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 0 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *