مقالات

معرفی ابزار لوله کشی به صورت جامع

معرفی انواع ابزار لوله کشی و خرید آنلاین

اجرای پروژه های لوله کشی ساختمانی علاوه بر لوله و اتصالات، نیازمند بهره گیری از ابزارها و تجهیزاتی است که بدون آنها انجام این کار به صورت استاندارد امکان پذیر نیست. استفاده از ابزارهای لوله کشی باکیفیت، نه تنها موجب تسهیل و تسریع پروسه لوله کشی می شود، بلکه به صرفه جویی در زمان و بهبود کیفیت نهایی کار نیز کمک شایانی می نماید. به طور کلی ابزار لوله کشی به مجموعه ای از لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای اندازه گیری، خم کردن، لحیم کاری، تمیزکاری، ثابت نگه داشتن و برش دادن لوله ها گفته می شود که در ادامه به معرفی پرکاربردترین آنها و ویژگی هایشان می پردازیم.

 

خرید انواع ابزارهای لوله کشی با بهترین قیمت، در فروشگاه لوله و اتصالات.
دریافت آخرین قیمت با یک تماس!

 

انواع ابزار لوله کشی

ابزارها و لوازم ضروری برای لوله کشی های ساختمانی انواع متعددی دارند که برخی از کاربردی ترین آنها به شرح زیر هستند:

– متر

متر یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در لوله کشی ساختمان است که کلیه اندازه گیری ها در لوله کشی به کمک آن قابل انجام است. مترها در انواع و مدل های گوناگون با کیفیت های متفاوت در بازار موجود هستند. بنابراین در صورتی که قصد دارید از این ابزار برای لوله کشی کمک بگیرید، توصیه می شود که از مترهای فلزی با بدنه ای پلاستیکی استفاده نمایید.

متر لوله کشی

– کولیس

کولیس جزو ابزارهای اندازه گیری کاربردی در لوله کشی ساختمان است که از دقت بالایی برخوردار است. از این ابزار لوله کشی جهت اندازه گرفتن طول، عمق و  میزان قطر داخلی و خارجی استفاده می شود.

– گونیا

این ابزار در جنس های متفاوتی تولید می شود و در لوله کشی از آن برای اندازه گیری زاویه نود درجه کمک گرفته می شود. به عبارت دیگر با استفاده از گونیا، قائمه بودن زاویه دو لوله را می توان به آسانی تشخیص داد.

– آچار شلاقی

آچار شلاقی که با نام آچار لوله گیر نیز شناخته می شود، جزو ابزارهای کاربردی در لوله کشی ساختمان است که از آن جهت نگه داشتن و باز و بسته کردن لوله ها استفاده می گردد. بخش دهانه آچارهای لوله گیر به نحوی طراحی شده است که متناسب با میزان قطر لوله قابل تنظیم است. بنابراین برای استفاده از این ابزار لوله کشی تنها کافی است دهانه آن را به اندازه قطر لوله مورد نظر خود باز کنید. سپس آچار را دور لوله قرار دهید و لوله را با آن محکم نگاه دارید و سپس با چرخاندن آچار لوله را باز یا بسته کنید.

– آچار لوله گیر زنجیری

آچارهای لوله گیر زنجیری نوعی از آچارهای لوله گیر هستند که کاربرد اصلی آنها ثابت نگاه داشتن لوله هایی با قطر زیاد و همچنین باز و بسته کردن آنها است. این آچارها مجهز به زنجیری با استحکام بسیار بالا، یک فک و دندانه ای دو طرفه هستند که به آسانی به دور لوله قفل می شوند.

– آچار لوله گیر تسمه ای

آچارهای لوله گیر تسمه ای یکی دیگر از ابزارها و لوازم کاربردی لوله کشی هستند که از آنها جهت نگه داشتن و همچنین باز و بسته کردن لوله ها استفاده می شود. تفاوت اصلی آچار تسمه ای و آچار زنجیری این است که در این آچار به جای زنجیر از تسمه استفاده شده است. این به معنای آن است که به کمک آچار تسمه ای قادر خواهید بود تا لوله ها را بدون آسیب دیدگی باز و بسته نمایید. این ابزار لوله کشی گزینه ایده آلی برای باز و بسته کردن لوله های مسی است.

– آچار فرانسه

در لوله کشی ساختمانی از آچار فراسنه برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها و مهره های شش گوش یا چهارگوش با اندازه های مختلف استفاده می شود. این آچار متشکل از یک فک ثابت و متحرک است که دهانه آن به آسانی از طریق یک پیچ تنظیم می شود.

– آچار آلن

در لوله کشی ساختمان به کمک آچار آلن می توان اغلب شیرهای آب خانه و همچنین سردوش ها را باز و بسته نمود. این آچارها در انواع مختلفی موجود هستند که از جمله آنها می توان به آچارهای آلن سرگرد و توپی اشاره نمود.

– آچار لوله گیر سوئدی

آچارهای سوئدی برای باز و بسته کردن لوله های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر کاربری به آچارهای شلاقی و لوله گیر شباهت زیادی دارند. با این حال در شرایطی که به دلیل محدودیت فضا، امکان استفاده از آچار لوله گیر دسته بلند وجود ندارد، این ابزار لوله کشی گزینه مناسبی به حساب می آید.

آچار لوله گیر

– گیره لوله کشی

گیره های لوله کشی به ابزارهایی گفته می شود که از آنها جهت ثابت نگاه داشتن لوله ها و جلوگیری از چرخیدن آنها در حین برشکاری یا حدیدکاری استفاده می شود. این ابزار به گونه ای طراحی شده است که لوله را بسیار محکم، اما به گونه ای نگاه می دارد که آسیبی به آن وارد نشود. این گیره ها در انواع گوناگونی از جمله گیره های لوله کشی زنجیری، صحرایی و رومیزی در بازار موجود هستند.

– انبر کلاغی

انبر کلاغی نوعی انبردست است که از یک بخش ثابت و یک بخش متحرک تشکیل شده است. از این ابزار لوله کشی برای باز و بسته کردن پیچ ها و مهره ها بهره گرفته می شود و در لوله کشی نیز برای باز و بسته نمودن لوله های بزرگ کاربرد دارد. انبرهای کلاغی دارای یه فک صاف و یک فک دارای شیار است که به ثابت نگاه داشتن لوله ها کمک می کند.

– انبر قفلی

انبر قفلی های معمولی و انبر قفلی های فک منحنی نوعی انبر دست هستند که در لوله کشی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها کاربرد فراوانی در لوله کشی ساختمان دارند و از آنها جهت نگاه داشتن لوله ها و سایر لوازم استفاده می گردد.

– لوله خم کن

لوله خم کن ها جزو ابزارهای لوله کشی ضروری به حساب می آیند که در مدل های دستی، هیدرولیک و برقی در بازار موجود هستند. به کمک این ابزار لوله کشی می توان انواع لوله های فلزی و پلاستیکی را به آسانی خم نمود و به آنها فرم داد.

– لوله بر

لوله برها جزو ابزارهای پر استفاده در لوله کشی هستند که کاربرد اصلی آنها برش دادن انواع لوله ها است. برای بریدن لوله ها با این ابزار تنها کافی است تا لوله را با ابزاری ثابت نگاه دارید و آن را برش دهید. لوله برها در انواع دستی و برقی در بازار موجود هستند که لوله برهای مشتی و لوله برهای تلسکوپی دو مدل از این ابزارها هستند.

ابزار لوله بر

– اره آهن بر

در هنگام لوله کشی ساختمان، به کمک اره های آهن بر و تیغه های قوی آنها می توان به آسانی لوله ها، پیچ ها و انواع اتصالات را برش داد.

– قلاویز

این ابزار لوله کشی دارای ظاهری استوانه ای و مجهز به دندانه هایی است که به کمک آن می توان در قسمت داخلی لوله ها رزوه ایجاد نمود. این ابزار کاربردی به صورت دستی و ماشینی قابل قابل استفاده است. در قسمت بالای قلاویز شیارهایی تعبیه شده است که به خروج براده های ایجاد شده و همچنین ورود آب و صابون در هنگام ایجاد رزوه کمک می کند. قسمت انتهایی قلاویز فرمی چهارپهلو دارد که موجب می شود تا این قطعه به خوبی در دسته قلاویز قرار گیرد و محکم شود.

– حدیده

حدیده ها ابزارهایی بسیار پرکاربرد در لوله کشی هستند که همانند قلاویزها جهت ایجاد رزوه در لوله ها بکار گرفته می شوند. با این حال تفاوت حدیده با قلاویز در این است که برخلاف قلاویز که برای به وجود آوردن رزوه های داخلی کاربرد دارد، این ابزار برای ایجاد رزوه های خارجی بر روی لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. حدیده در انواع مختلف برقی و دستی در بازار موجود است.

– کالیبراتور

کالیبراتور یا برقو یک ابزار لوله کشی فلزی پرکاربرد با ظاهری استوانه ای شکل و دارای دو تیغه آلومینیومی و پلاستیکی است که با وارد شدن به دهانه لوله می تواند میزان قطر لوله را بیشتر کند و آن را به اندازه استاندارد نزدیک نماید. کالیبراتور همچنین به صاف کردن لبه های تیز لوله های برش داده شده و آماده کردن آنها برای اتصال به سایر لوله و اتصالات کمک می کند.

– گیج فشار

گیج های فشار ابزارهایی هستند که به کمک آنها می توان میزان فشار مایعات و انواع سیالات را اندازه گیری نمود و از عدم وجود نشتی در سیستم لوله کشی اطمینان حاصل کرد.

– تراز

ترازها در ابعاد و مدل های مختلفی در بازار موجود هستند و کاربرد اصلی آنها اندازه گیری شیب و همچنین تشخیص افقی یا عمودی بودن سطوح گوناگون است.

سوالات متداول

ابزار لوله کشی چیست؟

ابزارهای لوله کشی به مجموعه ای از ابزارها گفته می شود که از آنها در لوله کشی ساختمان استفاده می شود و بدون آنها امکان انجام لوله کشی وجود ندارد.

– آچارهای پرکاربرد در لوله کشی کدام اند؟

از پرکاربردترین آچارها در لوله کشی ساختمان می توان به آچار لوله گیر زنجیری، آچار شلاقی، آچار فرانسه، آچار لوله گیر تمسه ای، آچار آلن، آچار لوله گیر سوئدی، انبر کلاغی و انبر قفلی اشاره نمود.

– تفاوت قلاویز و حدیده چیست؟

هر دو ابزار برای ایجاد رزوه در لوله کاربرد دارند، با این تفاوت که به کمک قلاویز می توان در قسمت داخلی لوله رزوه ایجاد کرد اما حدیده به ایجاد رزوه در قسمت خارجی لوله کمک می کند.

– برای بریدن لوله از چه نوع ابزار لوله کشی استفاده می شود؟

برای بریدن انواع لوله ها علاوه بر اره آهن بر، می توان از انواع لوله برهای دستی و برقی کمک گرفت.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *