مقالات

سختی آب چیست و چه اثری روی لوله دارد؟

سختی آب چیست

آب به عنوان مایع حیات دارای املاح و مواد آلی و معدنی گوناگونی است که بسیاری از آنها برای بدن مفید هستند. با این حال هنگامی که مواد معدنی موجود در آب از حد مجاز تجاوز می کند، موجب سختی بیش از اندازه آب می شود. درجه سختی آب یکی از اصلی ترین معیارها در تصفیه آب آشامیدنی است؛ زیرا وجود مواد معدنی بیش از اندازه در آب نه تنها برای سلامت بدن مضر است، بلکه می تواند به تجهیزات و تاسیسات انتقال دهنده آب از جمله لوله ها نیز آسیب وارد نماید.

فروش انواع محصولات لوله کشی ساختمانی و صنعتی در فروشگاه لوله و اتصالات

سختی آب چیست؟

به آبی که دارای نمک های معدنی است آب سخت گفته می شود. برخی از ترکیبات موجود در این آب سخت عبارت اند از: بی کربنات، یون های کلسیم و منیزیم، آهن، آلومینیوم، روی و منگنز. زمانی که آب در سفره های زیرزمینی در جریان است و یا از بستر سنگ های مختلف عبور می کند، مقداری قابل ملاحظه ای از ترکیبات معدنی موجود در سنگ ها وارد آب می شود. این امر موجب می گردد تا آب به مرور زمان سخت گردد. هر چه میزان این مواد در آب بیشتر باشد، میزان سختی آن نیز بیشتر خواهد شد. تمام این موارد موجب گرفتگی لوله ها و بروز پوسیدگی و سایر مشکلات می گردند.

جرم گرفتن لوله ها

انواع حالت های آب

سختی می تواند دائمی یا موقت باشد. سختی دائمی یا غیر کربناتی آب ناشی از وجود بیش از اندازه ترکیباتی نظیر نمک های سولفات ها، نیترات ها و کلرید در آب است. در این شرایط در صورت جوشاندن آب، فقط نمک های کربنات موجود در آن ته نشین می شود و می تواند موجب خوردگی لوله های تجهیزات حرارتی نظیر دیگ های بخار شود. سختی موقتی یا کربناتی آب نیز به دلیل وجود بیش از اندازه ترکیباتی همچون بی کربنات، کلسیم، منیزیم و آهن در آب ایجاد می شود که این نوع سختی را می توان با جوشاندن آب برطرف نمود.

اثر سختی آب بر روی لوله ها

سختی بیش از اندازه آب می تواند به لوله ها و سایر تجهیزات انتقال دهنده آب در ساختمان آسیب برساند و هزینه های گزافی را بابت تعمیرات به شما تحمیل سازد که برخی از این آسیب ها به شرح زیر هستند:

– آب سخت با توجه به آنکه حاوی منیزیم و کلسیم است می تواند در لوله های آب ساختمان از جمله لوله های آبگرمکن، پمپ های آب ساختمان و یا سیستم های پکیج و گرمایش از کف رسوب کند و موجب پوسیدگی آنها شود.

– سختی آب می تواند از طریق ایجاد رسوب در لوله های سیستم رادیاتور و گرمایش از کف ساختمان موجب کاهش بازدهی این سیستم ها شود.

– آب سخت با رسوبات خود می تواند لوله های پلی اتیلن را مسدود نماید و مانع عبور آب شود که این اتفاق در لوله های آب گرم ساختمان بیشتر رخ می دهد و می تواند به سیستم آبگرمکن یا پکیج نیز آسیب برساند.

سختی آب لوله

روش های کم کردن سختی بیش از اندازه آب

سختی آب با رسوبات خود می تواند اثرات مخربی بر روی لوله ها و سایر تاسیسات ساختمانی از جمله شیرهای آب حمام، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی و حتی لوله ها و تجهیزات استخری داشته باشد و به مرور زمان موجب گرفتگی آنها شود که با استفاده از روش های زیر میزان این سختی را کاهش داد:

– شیوه رزین سختی گیر با استفاده از دستگاه دیونایزر

– شیوه الکترومغناطیسی از طریق ایجاد میدان مغناطیسی

– شیوه الکترونیکی از طریق ایجاد فرکانس و انتقال آن به آب

– شیوه تبادل یونی از طریق جایگزینی یون های منفی آب با سدیم مثبت

– شیوه الکترولیتی با استفاده از دستگاه الکترولیت

– استفاده از دستگاه های تصفیه آب مجهز به فناوری اسمز معکوس

سوالات متداول

– سختی آب چیست؟

به آبی که میزان مواد معدنی موجود در آن بیش از حد مجاز است آب سخت گفته می شود. این آب معمولا حاوی نمک های معدنی مانند یون های کلسیم و منیزیم و بی کربنات است.

– آب دارای چند نوع سختی است؟

این سختی معمولا شامل سختی دائم یا غیر کربناتی و سختی موقت یا کربناتی آب می شود.

– سخت بودن بیش از اندازه آب چه تاثیری بر روی لوله های ساختمان دارد؟

زمانی که آب بیش از اندازه سخت باشد می تواند موجب گرفتگی و رسوب در لوله ها و سایر تاسیسات ساختمان شود و در دراز مدت به آنها آسیب برساند.

– آیا امکان کاهش سختی آب وجود دارد؟

بله، با استفاده از روش هایی نظیر شیوه اسمز معکوس، رزین سختی گیر، الکترومغناطیسی و الکترونیکی می توان میزان این سختی را کاهش داد.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 3 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *