مقالات

اتصالات جوشی فولادی چیست؟

اتصالات جوشی فولادی

اتصالات فولادی جوشی به مجموعه ای از اتصالات پرکاربرد در بازار گفته می شود که از جنس فولاد و به صورت یک تکه تولید می شوند و از طریق جوشکاری و بدون نیاز به رزوه به لوله های فولادی متصل می گردند. این اتصالات به لطف بهره مندی از ویژگی های منحصر به فرد، در سیستم های مختلف لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند و در مواردی نظیر گرفتن انشعاب از لوله های اصلی، تغییر دادن مسیر و زاویه لوله کشی با زوایای مختلف، تغییر دادن سایز لوله ها و یا کور کردن و بستن لوله های فولادی کاربرد دارند. اتصالات جوشی فولادی در انواع و رده های گوناگونی ساخته می شوند و از مزیت های فراوانی برخوردار هستند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

 

بهترین قیمت خرید انواع اتصالات جوشی فولادی را از سایت لوله و اتصالات بخواهید
برای خرید فقط یک تماس کافی است!

 

انواع اتصالات جوشی فولادی

اتصالات فولادی جوشی متناسب با شیوه طراحی، در مدل های درزدار و بدون درز تولید می شوند که در این قسمت به ویژگی های آنها می پردازیم:

– اتصالات جوشی بدون درز فولادی

این نوع از اتصالات جوشی که با نام مانیسمان نیز شناخته می شوند، از جنس فولاد تولید می شوند و نحوه اتصال آنها از طریق جوش است. طراحی و تولید اتصالات بدون درز به گونه ای است که در آنها خط جوش قابل مشاهده نیست. بنابراین این نوع از اتصالات از نظر ایمنی نسبت به اتصالات درزدار برتری دارند و برای جابجایی سیالاتی که از فشار و دمای بالایی برخوردار اند مناسب هستند. اتصالات جوشی فولادی دارای انواع متعددی هستند که از جمله پر استفاده ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

زانویی چهل و پنج درجه بدون درز

زانویی بدون درز نود درجه

سه راهی لوله بدون درز تبدیلی

سه راهی بدون درز مساوی

– تبدیل بدون درز کج

– تبدیل بدون درز صاف

– کپ بدون درز

– سردنده بدون درز

بوشن بدون درز

– اتصالات جوشی فولادی درزدار

اتصالات جوشی درزدار فولادی همانطور که از نام آنها پیداست از جنس فولاد هستند و اتصال آنها به لوله ها و شیرآلات از طریق جوش لب به لب است. این قطعات به شیوه ریختگی تولید می شوند و بر روی آنها معمولا چند جای جوش مشاهده می شود. به همین سبب این نوع از اتصالات در مقایسه با مدل های بدون درز فولادی از قیمت پایین تری برخوردار هستند و از آنها برای جابجایی سیالاتی با دما فشار پایین تر بهره گرفته می شود. همچنین در سیستم های لوله کشی بخش هایی با حساسیت کمتر نظیر لوله کشی آب و گاز خانگی و یا برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند. از متداول ترین انواع آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– زانویی درزدار نود درجه

– سه راهی درزدار تبدیلی

– سه راهی درزدار مساوی

– سردنده درزدار

– تبدیل درزدار

بوشن درزدار

– کپ درزدار

اتصالات بدون درز

مزایای اتصالات جوشی فولادی

اتصالات فولادی جوشی دارای مزیت های فراوانی هستند که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

– بهره گیری از این نوع لوله ها در سیستم های لوله کشی، موجب کاهش فشار سیالات در هنگام جابجایی و انتقال نمی شود.

– استفاده از این اتصالات با توجه به کیفیت بالای قطعات و جنس فولادی بدنه، هزینه های مرتبط با تعمیرات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

– با توجه به آنکه این اتصالات از جنس فولاد تولید می شوند و در پروسه ساخت آنها از ترکیبات باکیفیت بهره گرفته می شود، از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و استفاده از آنها موجب افزایش ایمنی در لوله کشی می شود.

– هزینه نهایی لوله کشی با این نوع لوله ها و اتصالات نسبت به اتصالات فلنج دار پایین تر است و به همین دلیل این اتصالات از نظر قیمت مقرون به صرفه تر هستند.

 کاربردهای اتصالات فولادی جوشی

این لوله و اتصالات به دلیل جنس فولادی و بهره مندی از کیفیت و ایمنی قابل ملاحظه، در بخش های گوناگون کاربرد دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– اتصالات جوشی فولادی با توجه به کیفیت ساخت بالا در کارخانجات تولید پلاستیک، ورق کاغذ و دارو کاربرد دارد.

– این نوع اتصالات فولادی با توجه به ایمنی و مقاومت بالا در سیستم های لوله کشی گاز شهری و خانگی به وفور بکار گرفته می روند.

– اتصالات فولادی جوشی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند و از آنها جهت جابجایی فرآورده های نفتی بهره گرفته می شود.

– این اتصالات مقاوم در سیستم های لوله کشی تجهیزات اطفاء حریق نیز مورد استفاده قرار می گیرند و از آنها در سیستم های اطفاء حریق مجتمع های مسکونی و اداری استفاده می شود.

– خرید اتصالات فولادی جوشی

به طور کلی برای خرید این اتصالات، علاوه بر برند سازنده و اصالت کالا باید به جنس و سایز نیز توجه شود. دلیل این مسئله آن است که برای رعایت استاندارد در لوله کشی، لوله ها و اتصالات مورد استفاده باید از یک جنس انتخاب شوند. از سوی دیگر سایز اتصالات فولادی جوشی و لوله فولادی نیز باید یکسان باشند و از یک رده انتخاب گردند.

سوالات متداول

 – اتصالات فولادی جوشی چیست؟

این اتصالات نوعی از انواع اتصالات پرکاربرد هستند که شیوه اتصال آنها به لوله های فولادی از طریق جوشکاری است و از آنها برای انشعاب گیری از لوله ها، تغییر دادن مسیر لوله کشی و سایز لوله ها و یا مسدود نمودن لوله ها استفاده می شود.

– اتصالات فولادی جوشی دارای چه انواعی هستند؟

این اتصالات در دو مدل درز دار و بدون درز یا مانیسمان تولید می شوند.

– پرکاربردترین انواع اتصالات جوشی فولادی درزدار کدام اند؟

این نوع از اتصالات انواع گوناگونی دارند که از جمله پرکاربردترین آنها می توان به زانویی نود درجه، سه راهی جوشی تبدیلی، سه راهی مساوی، سردنده، تبدیل، بوشن و کپ اشاره کرد.

– اتصالات فولادی جوشی چه کاربردهایی دارند؟

این اتصالات به طور گسترده در صنایع پلاستیک سازی، کاغذ سازی، داروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین در سیستم های لوله کشی گاز، آب و اطفاء حریق مورد استفاده قرار می گیرند.

 


بیشتر بخوانید

اتصالات صنعتی لوله و فیتینگ های جوشی و غیره

اتصالات لوله سفید چیست؟

لوله خرطومی برق کشی و گرمایش از کف

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *