مقالات

چرا لوله آب هوا می گیرد یا صدا می دهد؟ آیا ساختمان لولو دارد؟

هوا گرفتن لوله آب

برخی از اوقات سیستم های لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان، به دلایل مختلف هوا می گیرند و یا صدا می دهند و شاید در کودکی این صداها موجب ترسمان  از لولو می شدند!! در این شرایط باید توجه داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی به مشکلاتی نظیر هوا گرفتن لوله آب و صدا دادن لوله آب ممکن است که لوله های ساختمان به مرور زمان دچار آسیب دیدگی شوند. بنابراین توصیه می شود که در صورت مشاهده چنین مواردی، در اسرع وقت در جهت شناسایی و رفع آنها قدام نمایید.

وب سایت لوله و اتصالات عرضه کننده انواع لوله و محصولات جانبی لوله کشی.

دلایل هوا گرفتن لوله آب

این اتفاق زمانی رخ می دهد که هوای اضافی به طریقی به داخل لوله ها وارد شود. وجود هوا در لوله ها موجب می شود تا همزمان با باز شدن شیر آب، صدایی ایجاد شود و آب نیز به اصطلاح به شکل بریده از لوله خارج شود. در چنین شرایطی باید دلایل این مشکل را شناسایی و آن را برطرف نمایید. مهم ترین دلایل هوا گرفتن لوله آب به شرح زیر است:

  • وجود نشتی در لوله های آب و یا پمپ آب ساختمان.
  • – خرابی شیر آب ساختمان و یا نشتی از آن.
  • ورود هوا به لوله ها به دلیل نصب یا تعمیرات لوله ها.
  • کافی نبودن میزان آبی که به پمپ آب ساختمان وارد می شود.

چرا لوله آب هوا می گیرد

روش های رفع مشکل هوا گرفتن لوله آب

برای برطرف نمودن این مشکل، در مورد لوله های آب گرم و سرد باید اقدامات متفاوتی را انجام دهید. برای این منظور در مورد لوله های آب گرم، ابتدا باید آبگرمکن را خاموش کنید و منتظر بمانید تا آب سرد شود. سپس آب ورودی به آبگرمکن را باز کنید و تا هوا همراه با آب از آن خارج شود و در نهایت نیز پس از بازکردن سایر شیرهای آب گرم، مجددا شیر مربوط به هواگیری را ببندید.

این در حالی است که برای حل این مشکل در مورد لوله های آب سرد ابتدا باید دریچه مربوط به ورود آب به داخل ساختمان را باز نمایید و در ادامه کلیه شیرهای آب داخل ساختمان را به نوبت بازکنید تا هوای داخل لوله ها خارج شود. در نهایت زمانی که صدایی از لوله های خارج نشد مطمئن می شوید که هواگیری به خوبی انجام شده است.

دلایل صدا دادن لوله آب

لوله های آب ساختمان معمولا در شرایط مختلفی دچار صدا می شوند که این قسمت به آنها اشاره می کنیم:

– زمانی که آب گرم در داخل لوله های آب حرکت می کند

دلیل این صدا معمولا به استفاده از لوله های پلیمری با عایق بندی نامناسب در ساختمان مربوط می شود. با توجه به آنکه لوله های پلیمری و لوله پلیکا در مقایسه با لوله های فلزی مقاومت کمتری در مقابل دمای بالا دارند، در صورت عدم عایق بندی مناسب و نبود فضای کافی برای انبساط لوله ها، با عبور آب گرم صدا ایجاد می کنند.

– زمانی که آب سرد در داخل لوله های آب حرکت می کند

مهم ترین دلیل صدا دادن لوله آب سرد، بالا بودن فشار آب ساختمان است. در این شرایط با بازشدن آب سرد، آب با فشار زیاد در داخل لوله ها حرکت می کند و موجب به وجود آمدن لرزش در لوله ها می شود.

صدا دادن لوله آب

– زمانی که شیر آب گرم یا سرد بسته می شود

برخی از اوقات پس از بستن شیر آب گرم یا سرد صدایی از داخل لوله های ساختمان شنیده می شود. در این شرایط دلیل این صدا این است که در زمان باز بودن آب، سرعت حرکت آب در داخل لوله ها زیاد بوده است و با بستن آب به یکباره سرعت کم می شود. بنابراین فشار مکانیکی ایجاد شده باعث ایجاد صدا در داخل لوله ها می شود.

– هنگامی که کلیه شیرهای ساختمان بسته است

برخی از اوقات اگرچه تمامی شیرهای داخل ساختمان بسته هستند، اما از داخل لوله ها صدایی شنیده می شود. در این شرایط این صداها معمولا به دلیل تجمع رسوب در داخل سیستم های گرمایشی ساختمان همانند پکیج و آبگرمکن و گرمایش از کف است که برای رفع این مشکل باید این دستگاه ها را رسوب زدایی نمود.

سوالات متداول

 – چرا لوله آب هوا می گیرد؟

لوله های آب به دلایلی همچون نشتی لوله ها یا پمپ آب، خراب بودن شیر آب ساختمان، وارد شدن هوا به درون لوله ها به علت تعمیر یا تعویض لوله ها و کم بودن میزان آب ورودی به پمپ ایجاد می شود.

– صدا دادن لوله آب معمولا در چه حالت هایی ایجاد می شود؟

این صداها عموما در هنگام عبور آب سرد و آب گرم، در زمان بستن آب گرم یا سرد و همچنین در هنگامی که تمامی شیرآلات ساختمانی بسته هستند ایجاد می شود.

– برای برطرف نمودن مشکل هوای داخل لوله آب گرم چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای این منظور اولین گام خاموش کردن آب گرمکن است. پس از سرد شدن آب برای خروج هوای اضافی باید آب ورودی به آبگرمکن را باز نمایید. در پایان نیز باید دیگر شیرهای آب گرم را باز کنید و شیر هواگیری را ببندید.

نخستین اقدام پس از شنیدن صدا از داخل لوله ها چیست؟

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله های آب ساختمان با شنیدن صدا از آنها، حتما باید دلیل آن را شناسایی کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 3.8 از 8 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *