مقالات

مانومتر یا گیج فشارسنج چیست و چه کاربردی دارد؟

مانومتر یا گیج فشارسنج

مانومتر یا گیج فشار چیست؟

مانومتر یا گیج فشار یک دستگاه پرکاربرد صنعتی است که عموما با جیوه یا آب کار می کند و کاربرد اصلی آن اندازه گیری و سنجش میزان فشار است. به کمک این گیج ها می توان مطمئن شد که در سیستم های مورد نظر نشتی وجود ندارد یا در فشار تغییراتی ایجاد نمی شود. از مانومتر در بخش های مختلف صنعتی استفاده می شود که از مهم ترین آنها می توان به صنایع صنعت گاز، نفت، پتروشیمی و پالایشگاه ها اشاره نمود. در صورت استفاده و نصب این گیج ها در بخش های صنعتی، اپراتورهای مربوطه همواره باید دستگاه را تحت کنترل داشته باشند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

 

فروشگاه لوله و اتصالات عرضه کننده انواع تجهیزات لوله کشی و ابزارهای جانبی

 

علائم روی مانومتر

انواع مانتومتر

این گیج ها از نظر ساختار انواع گوناگونی دارند که پرکاربردترین آنها به شرح زیر هستند:

– مانومتر U شکل

طراحی این دستگاه به شکل حرف U انگلیسی است و کاربرد اصلی آن اندازه گیری و سنجش فشار است. این دستگاه دارای لوله ای شفاف است که داخل آن با مایعاتی نظیر جیوه پر شده است. در این گیج فشار یک سر لوله بسته و سر دیگر آن باز است. سری که باز است به مخزن گاز متصل می شود. در حالت عادی سطح جیوه در هر دو سمت دستگاه برابر است، به عبارت دیگر نقطه صفر در این دستگاه نشان دهنده این است که فشار در دو سمت گیج برابر است. این در حالی است که زمانی که دستگاه به گاز وصل می شود، سطح جیوه تغییر می کند که در این حالت ارتفاع آن نمایانگر میزان فشار گاز خواهد بود.

– مانومتر مورب

از گیج های مورب یا شیب دار عموما در شرایطی استفاده می شود که فشار زیادی وجود ندارد. با این حال طراحی شیب دار این گیج با لوله ای به شکل مورب، امکان سنجش فشار گاز یا مایعات را با دقت بالا فراهم می سازد.

– مانومتر روغنی

شیوه ساخت و طراحی این گیج فشار به گیج های معمولی شباهت دارد، با این تفاوت که در بخشی از دستگاه که عقربه ها در آنجا تعبیه شده است، استفاده از روغنی خاص مانع لرزش عقربه فشارسنج می شود. از این دستگاه معمولا هنگامی استفاده می شود که در هنگام سنجش فشار امکان لرزش وجود دارد. این دستگاه قابلیت سنجش فشار با دقت بالا را دارد و برای اندازه گیری میزان فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

– مانومتر دیجیتال

این دستگاه به لطف بهره مندی از سنسوری بسیار حساس، نمایش فشار وارد شده به گیج را به صورت دیجیتالی امکان پذیر می سازد. گیج های فشارسنج دیجیتال بر خلاف مدل های آنالوگ که دارای لوله شیشه ای هستند و عمدتا مناسب محیط های آزمایشگاهی هستند، برای محیط های صنعتی مناسب هستند. از این دستگاه ها می توان برای سنجش دقیق فشار با سهولت بالا استفاده نمود. برخی از مدل های این دستگاه قابلیت اتصال به کامپیوتر را نیز دارا هستند که از این طریق به آسانی می توان اطلاعات اندازه گیری شده را ذخیره و ثبت نمود.

کاربرد مانومتر

سایر کاربردهای گیج فشار

این دستگاه ها علاوه بر اندازه گیری فشار گاز و مایعات، در صنایع دیگری نیز کاربرد دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– کاربرد در تجهیزات هواپیما، خودرو ها و سیستم های هواشناسی.

– کاربرد در سنجش میزان ارتفاع از سطح دریا در موشک ها، ماهواره ها و هواپیماها.

– کاربرد در سنجش عمق در زیردریایی ها.

– کاربرد در تشخیص نشتی موجود در سیستم ها از طریق بررسی افت فشار.

 

سوالات متداول

– مانومتر چیست؟

دستگاهی پرکاربرد در بخش های مختلف صنعتی است که اصلی ترین کاربرد آن اندازه گیری فشار است.

– گیج های فشار دارای چه انواعی هستند؟

این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که از جمله متداول ترین آنها می توان به مدل های یو شکل، مورب، روغنی و دیجیتال اشاره نمود.

– گیج فشار U شکل چیست و چه کاربردی دارد؟

این دستگاه مجهز به لوله ای شیشه ای است که به شکل حرف یو انگلیسی طراحی گردیده است. داخل این لوله که یک سر آن باز و سر دیگر آن بسته است، جیوه یا آب قرار دارد. سر باز این گیج به مخزن مربوطه برای اندازه گیری فشار متصل می شود و  از آن برای سنجش فشار استفاده می گردد.

– این گیج ها علاوه بر اندازه گیری فشار در چه بخش هایی از صنعت استفاده می شوند؟

از کاربردهای دیگر این دستگاه های فشارسنج می توان به استفاده از آنها در تجهیزات موشک ها، ماهواره ها، زیر دریایی ها و هواپیماها به منظور اندازه گیری ارتفاع یا عمق اشاره نمود.

 

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.4 از 79 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *