مقالات

تجهیزات آتش نشانی ساختمان – لوله، پمپ، شلنگ، رایزر و غیره

تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات اطفاء حریق ساختمان

آتش نشانان در ماموریت های خود جهت مهار و کنترل آتش، از ابزارها و تجهیزات مختلفی استفاده می کنند که بخشی از آنها در دسته تجهیزات آب آتش نشانی جای می گیرد. تجهیزاتی که در این دسته بندی قرار می گیرند بسیار حساس و حیاتی هستند؛ زیرا در صورت بروز مشکل در هر یک از آنها، احتمال به خطر افتادن جان افراد زیادی وجود دارد. بنابراین توصیه می شود که در تهیه تجهیزات اطفاء حریق ساختمان حتما دقت لازم را داشته باشید و کیفیت را در الویت انتخاب های خود قرار دهید.

انواع تجهیزات آب آتش نشانی

پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در شبکه های آب آتش نشانی به شرح زیر هستند:

– پمپ های آتش نشانی

این پمپ ها جزو تجهیزاتی هستند که از آنها جهت تامین نمودن آب مورد نیاز سیستم های کنترل و اطفاء حریق مجتمع های مسکونی و تجاری استفاده می شود. پمپ های آتش نشانی در سایزها و انواع گوناگونی تولید می شوند و در بخش مربوط به تجهیزات آب آتش نشانی ساختمان ها نصب می گردند و برق مورد نیاز این پمپ ها معمولا از طریق دیزل تامین می شود.

 

مشاوره و خرید انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق ساختمان در سایت لوله و اتصالات با بهترین قیمت

 

– بوستر پمپ آتش نشانی

این بوسترها متشکل از یک یا چندین اکترو پمپ هستند که به کمک لوله و تجهیزات دیگر بر روی قطعه ای به نام شاسی نصب می شوند. بوسترهای پمپ آتش نشانی زمانی کاربرد دارند که سیستم آب شهری قابلیت تامین نمودن آب کافی و فشار مناسب برای استفاده از سیستم های کنترل حریق ساختمان را ندارد. متداول ترین انواع بوسترهای پمپ آتش نشانی عبارت اند از:

– بوستر تک پمپ

– بوستر دارای جوکی پمپ

– بوستر فاقد جوکی پمپ

 

– رایزرهای آتش نشانی

رایزرها به لوله هایی گفته می شوند که به عنوان تجهیزات آب آتش نشانی در کم ترین میزان ارتفاع از کف ساختمان تا بالاترین ارتفاع نصب می شوند. کارکرد این قطعات تامین کردن آب کافی برای کنترل حریق ها به صورت دستی و اتوماتیک است. برخی از انواع رایزرهای آتش نشانی عبارت اند از: رایزرهای ترکیبی، رایرزهای خشک و رایزرهای تر.

 

– شیر فلکه آتش نشانی

از این شیرهای فلکه برای تامین آب مورد نیاز جهت کنترل حریق استفاده می شود. این شیرهای فلکه از آلیاژهای مختلفی نظیر برنج تولید می شود و به دلیل کیفیت بالا، طول عمر بالایی نیز دارند. شیر فلکه های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به شیر فلکه های ایستاده و زاویه دار اشاره نمود.

اسپرینکلر اطفا حریق

– اسپرینکلر آتش نشانی

این پاشنده های آب بخشی از سیستم های کنترل حریق خودکار به حساب می آیند. کارکرد این اسپرینکلرها به گونه این است که در مواجهه با حرارت یا دمای بالا آب را به صورت اتوماتیک بر روی حریق تخلیه می کنند. اسپرینکلرها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به سیستم پیش عملگر، سیلابی، لوله تر و لوله خشک اشاره نمود.

 

– شلنگ های آب آتش نشانی

این شلنگ ها لوله هایی انعطاف پذیر هستند که از الیاف خاصی تولید می شوند و کاربرد آنها انتقال آب یا فوم های خاموش کننده آتش با فشار بالا است. این شلنگ ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به شلنگ های مکش، انتقال دهنده و هوز ریل اشاره نمود.

قرقره آب آتش نشانی

– قرقره آب آتش نشانی

این قرقره ها یکی از تجهیزات آب آتش نشانی هستند که در جعبه های آتش نشانی قرار می گیرند و شامل قرقره آتش نشانی، شلنگ آتش نشانی و نازل می شوند. از این تجهیزات در کنترل و خاموش آتش سوزی های کوچک ساختمانی استفاده می شود.

 

سوالات متداول

 – بوسترهای پمپ آتش نشانی از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

این بوسترها متشکل از پمپ، کلکتور خروجی و ورودی، شاسی اصلی، تابلو برق، اتصالات و مبنع دیافراگمی هستند.

– سایز مناسب بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

سایز این بوسترها باید به اندازه ای باشد که امکان تامین آب مورد نیاز با فشار مناسب برای آبپاش ها و همچنین منبع اضافی شیلنگ های اطفاء حریق وجود داشته باشد.

– کوپلینگ آتش نشانی چیست؟

این کوپلینگ ها در واقع تبدیل هایی از جنس آلومینیوم هستند که به صورت جفت و دوتایی مورد استفاده قرار می گیرند و آب را از یک طرف دریافت و از طرف دیگر انتقال می دهند.

– شیر سیامی آتش نشانی چیست؟

شیرهای سیامی به شیرهای دو قلوی آتش نشانی گفته می شود که در قسمت ورودی ساختمان ها تعبیه و نصب می گردند و از آنها در زمان حریق جهت انتقال آب به شبکه کنترل حریق خشک یا ترکیبی استفاده می شود.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.1 از 152 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *