مقالات

آلیاژ لوله های فلزی را بشناسیم. چدن، آهن و غیره

آلیاژ لوله های فلزی

برای شناخت آلیاژ لوله های فلزی ابتدا باید لوله ها را متناسب با ویژگی های آنها طبقه بندی کنیم. با یک نگاه کلی می توان لوله های مورد استفاده در بخش های مختلف ساختمانی و صنعتی را به دو دسته لوله های فلزی و لوله های غیر فلزی تقسیم بندی نمود. در این طبقه بندی اغلب لوله های غیر فلزی لوله هایی پلیمری هستند که عمدتا از آنها برای انتقال آب و یا پسماندها و لوله فاضلاب استفاده می شود. لوله های فلزی نیز یکی از انواع لوله های پرکاربرد در بازار هستند که عموما برای انتقال سیالات بکار گرفته می شوند.

تعریف آلیاژ چیست؟

آلیاژ لوله های فلزی یکی از مواردی است لوله ها را از یکدیگر متمایز می سازد و موجب می شود تا هر لوله کاربردی خاص داشته باشد. اما واژه آلیاژ که به آن هم جوشه نیز می گویند، به معنای ترکیبی از یک فلز به عنوان فلز پایه و چند عصر دیگر است که این عناصر می توانند ساختاری فلزی یا غیر فلزی داشته باشند. به عنوان مثال فولاد متشکل از آلیاژ آهن و کربن است که در کنار آن از فلزات دیگری نظیر نیکل، آلومینیوم، کبالت و کروم نیز با درصد پایین استفاده می شود.

مشاوره و خرید انواع تجهیزات از سایت لوله و اتصالات با بهترین قیمت

 

انواع لوله فلزی از نظر آلیاژ

لوله های فلزی معمولا بر اساس یک دسته بندی کلی به لوله های آهنی و لوله های غیر آهنی تقسیم بندی می شوند.

– لوله های آهنی: این لوله ها که به آنها لوله های فولادی نیز می گویند، دارای انواع گوناگونی هستند که از جمله آنها می توان به لوله های گالوانیزه، لوله های مانیسمان، لوله های مبلی، لوله های جدارچاه، لوله های داربستی و لوله های اسپیرال اشاره نمود.

– لوله های غیر آهنی: این دسته از لوله ها نیز انواع متفاوتی دارند که از جمله آنها می توان لوله های آلومینیومی، لوله های مسی، لوله های چدنی و لوله های برنزی را نام برد.

لوله آهنی

لوله های چدنی از نظر آلیاژ

برای بررسی آلیاژ لوله های فلزی در لوله های چدنی، این لوله ها را به لوله های چدنی سفید، لوله های چدنی خاکستری و لوله های چدنی داکتیل تقسیم بندی می کنند.

– لوله های چدنی سفید: در ساخت این نوع از لوله ها گرافیت به کار نرفته است و میزان سیلیکون موجود در آنها در مقایسه با لوله های چدنی خاکستری کمتر است. نکته قابل توجه در مورد لوله های چدنی سفید این است که این لوله ها به آسانی ماشین کاری نمی شوند.

– لوله  های چدنی خاکستری: در فرآیند ساخت این نوع از لوله های چدنی ذرات گرافیتی به کار رفته است و به همین دلیل این لوله ها دارای رنگ خاکستری هستند. این نوع از لوله ها شکننده هستند و جوشکاری آنها نیز آسان نیست.

لوله های چدنی

– لوله های چدنی داکتیل: این نوع از لوله های چدنی که به عنوان لوله های چدنی نشکن نیز شناخته می شوند، دارای ساختاری متمایز از لوله های چدنی خاکستری هستند. این لوله های چدنی به آسانی قابل ماشین کاری و ریخته گری هستند.

 

لوله های فولادی از نظر آلیاژ

با توجه به فاکتور آلیاژ لوله های فلزی که در انواع لوله های فولادی با یکدیگر متفاوت است، می توان این لوله ها را به صورت زیر دسته بندی نمود:

– لوله های کربن استیل: این نوع از لوله های فولادی به لطف بهره مندی از مقاومت بالا در بخش های مختلف صنعتی بکار گرفته می شوند. این لوله ها در مقایسه با لوله های استیل آلیاژی و لوله های استنلس استیل از ترکیبات آلیاژ کمتری برخوردار هستند و به همین سبب قیمت کمتری نسبت به آنها دارند.

– لوله های استیل آلیاژی: برای تولید این نوع از لوله های فولادی ترکیبات آلیاژی مختلفی بکار برده می شود که از متداول ترین آنها می توان به مس، نیکل، کروم و منگنز اشاره نمود.

– لوله های استنلس استیل: این دسته از لوله های فولادی به دلیل آنکه حاوی ترکیباتی همچون کروم هستند، در مقابل عوامل زنگ زدگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

سوالات متداول

 – لوله های مورد استفاده در صنعت و ساختمان سازی چند نوع هستند؟

این لوله ها در دو نوع لوله های فلزی و غیر فلزی تولید می شوند و هر یک از آنها مزایای و معایب خاص خود را دارند.

– لوله های چدنی به چند دسته تقسیم می شوند؟

پرکاربردترین این لوله ها در سه دسته لوله های چدنی سفید، لوله های چدنی خاکستری و لوله های داکتیل جای می گیرند.

– لوله های فولادی از نظر آلیاژ به چند دسته تقسیم می شوند؟

این لوله ها در چند دسته لوله های کربن استیل، استیل آلیاژی و استنلس استیل قرار می گیرند.

– پروسه ماشین کاری و ریخته گری کدام لوله های چدنی آسان تر است؟

لوله های چدنی داکتیل از نظر ماشین کاری و ریخته گری لوله هایی کاملا ایده آل هستند.

– در میان لوله های فولادی کدام نوع در مقابل زنگ زدگی و فرسودگی مقاومت بالاتری دارد؟

در بین لوله های فولادی، مقاومت لوله های استنلس استیل در برابر زنگ زدگی بیشتر از سایر انواع این لوله ها است.

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *