مقالات

شیر فشار شکن چیست؟ انواع مدل ها، خرید و قیمت

شیر فشار شکن

شیر فشار شکن قطعه ای است که عمدتا از آن در سیستم های لوله کشی صنعتی استفاده می شود و به جلوگیری از اعمال بیش از اندازه فشار به لوله ها و در نتیجه افزایش ایمنی و عمر آنها کمک می کند. این شیرها انواع گوناگونی دارند و عمدتا در صنایعی همچون صنعت آب و فاضلاب یا کشاورزی بکار گرفته می شوند. از آنجایی که در سیستم های لوله کشی فشار استانداردی برای انتقال سیالات وجود دارد، در صورت افزایش میزان فشار در سیستم، این قطعه کاربردی فشار را به صورت خودکار کاهش می دهد و از این طریق مانع بروز خسارات احتمالی نظیر جدا شدن یا نشستی لوله ها می شود.

 

سایت لوله و اتصالات عرضه کننده انواع شیر فشار شکن در مدل های مختلف با بهترین قیمت

انواع شیر فشار شکن

مهم ترین کاربرد شیر فشار شکن این است که باز و بسته شدن می تواند از سیستم لوله کشی در برابر نوسانات فشار آب و یا تغییر ناگهانی آن محافظت نمایید. این شیرها بر اساس کارکرد معمولا به چهار دسته شیرهای با عملکرد مستقیم، شیرهای با عملکرد پیلوت دار، شیرهای پیلوت دار دیافراگمی و شیرهای پیلوت دار پیستونی تقسیم می شوند. فشار شکن ها همچنین از نظر نوع سیال در دو دسته شیرهای پنوماتیکی و هیدرولیکی جای می گیرند.

انواع شیرهای فشار شکن

– شیرهای با عملکرد مستقیم

با استفاده از این شیرها می توان فشار آب را کنترل نمود و در صورت لزوم آن را کاهش داد. این قطعات از نظر ظاهری طراحی ساده و وزن اندکی دارند، اما با عملکرد مستقیم خود می توانند به کنترل جریان هایی با فشار کم کمک کنند. از این شیرها غالبا به عنوان بخشی از تجهیزات مورد نیاز ماشین لباسشویی ها استفاده می شود. از دیگر کاربردهای فشار شکن های با عملکرد مستقیم می توان به استفاده از آنها در صنایع غذایی اشاره نمود.

– شیرهای با عملکرد پیلوت دار

شیرهای فشارشکن با عملکرد پیلوت دار مجهز به قطعه ای به نام پیلوت هستند که کمک بسزایی به کاهش فشار می نماید. این نوع از شیرها مناسب کنترل و کاهش جریان های دارای فشار زیاد هستند که در دو مدل دیافراگمی و پیستونی تولید می شوند.

– شیرهای پیلوت دار دیافراگمی

این شیر فشار شکن مجهز به دیافراگمی بزرگ است که شیر اصلی به کمک آن عمل می کند. با استفاده از این شیرها می توان تا حد بسیاری زیادی فشار را کاهش داد و آن را کنترل نمود. این شیرها اغلب در تجهیزات مورد استفاده در تهویه های مطبوع کاربرد دارند.

– شیرهای پیلوت دار پیستونی

شیرهای پیلوت دار پیستونی مجهز به قطعه ای تحت عنوان پیستون هستند و از آنها در بخش عملیات شیرهای اصلی استفاده می گردد. این نوع از تجهیزات فشار شکن از مقاومت بالایی برخوردار هستند و نقش موثری در کاهش فشار ایفا می نمایند. شیرهای پیلوت دار پیستونی عمدتا در سیستم های تهویه مطبوع و تجهیزات آبیاری بکار گرفته می شوند.

– شیرهای پنوماتیکی فشار شکن

این نوع از فشار شکن ها به لطف بهره مندی از تجهیزاتی همچون سنسور و کنترل کننده ها قادر هستند که فشار را تا حد زیادی کنترل نمایند و در کاهش آن موثر باشند. از شیرهای پنوماتیکی در بخش های مختلف صنعتی نظیر صنایع غذایی، کشاورزی و خودرو سازی استفاده می شود.

– شیرهای هیدرولیکی فشار شکن

این شیرها مجهز به اهرمی دستی هستند که استفاده از آنها در سیستم های لوله کشی به کنترل و تنظیم میزان فشار سیالات کمک می کند. شیر فشار شکن هیدرولیکی کاربرد گسترده ای در صنایع فولاد، سیمان و خودروسازی دارد.

اجزای شیر فشار شکن

سوالات متداول

 – شیر فشار شکن چیست و چه کاربردی دارد؟

این شیرها تجهیزاتی کاربردی هستند که در سیستم های لوله کشی نصب می گردند و از طریق کاهش و کنترل فشار جریان سیالات، مانع آسیب رسیدن به این سیستم ها می شوند.

– انواع شیرهای فشار شکن کدام اند؟

این شیرها در انواع مختلفی تولید می شوند که از متدوال ترین آنها می توان به شیرهای با عملکرد مستقیم، شیرهای با عملکرد پیلوت دار، شیرهای پنوماتیکی، شیرهای پیستونی، شیرهای پیلوت دار پیستونی و شیرهای پیلوت دار دیافراگمی اشاره نمود.

– کدام فشار شکن برای کنترل دقیق فشار مناسب است؟

برای انتخاب فشار شکن ها باید به عوامل مختلفی توجه شود، اما به طور کلی فشار شکن های پیلوت دار یکی از بهترین گزینه ها برای کنترل بسیار دقیق فشار سیالات به حساب می آیند.

– نحوه انتخاب اندازه شیر فشار شکن چگونه است؟

برای انتخاب سایز صحیح فشار شکن، فاکتورهایی مختلفی باید در نظر گرفته شود که توجه به محل نصب شیر و همچنین میزان فشار ورودی و خروجی سیالات از مهم ترین آنها هستند. نکته حائز اهمیت دیگر در مورد سایز این شیرها این است که تهیه یک فشار شکن بزرگ تر از نیاز نه تنها می تواند هزینه بر باشد، بلکه موجب فرسودگی سریع تر شیر نیز می شود.

 

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *