مقالات

تفاوت لوله PVC و UPVC تفاوت در نصب، کاربرد و غیره

تفاوت لوله pvc و upvc

لوله هایی که در بخش های مختلف ساختمانی و صنعتی بکار گرفته می شوند، انواع گوناگونی دارند و بر اساس ویژگی های متفاوت خود به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. لوله های پی وی سی و یو پی وی سی از جمله لوله هایی هستند که در بررسی اولیه ممکن است به یکدیگر شباهت داشته باشند. دلیل این مسئله نیز آن است که هر دو نوع لوله در دسته لوله های پلاستیکی قرار می گیرند. با این حال باید بگوییم که تفاوت لوله PVC و UPVC از شیوه ساخت متفاوت این دو نوع لوله ناشی می شود و موجب می شود تا این لوله ها کاربردهای متفاوتی داشته باشند. به عبارت دیگر لوله های پی وی سی و یو پی وی سی به دلیل ویژگی هایی نظیر میزان عمر مفید، شیوه نصب و کاربرد متفاوت آنگونه که تصور می شود به یکدیگر شباهت ندارد.

شیوه ساخت متفاوت لوله های PVC و UPVC

یکی از مهم ترین دلایل تفاوت میان دو نوع لوله پی وی سی و یو پی وی سی این است که فرآیند تولید این لوله ها با یکدیگر متفاوت است. کلمه پی وی سی مخفف پلی وینیل کلراید است و لوله های PVC به لوله هایی گفته می شود که از جنس پلاستیک تولید می شوند.

برای بیان تفاوت میان دو نوع لوله PVC و  UPVCباید به این نکته اشاره کنیم که در فرآیند تولید لوله های پی وی سی از ماده ای به نام فتالات استفاده می شود. این ماده به نرم شدن لوله ها و افزایش انعطاف پذیری آنها کمک می کند. این لوله ها با توجه به داشتن وزن اندک از استحکام خوبی برخوردار هستند و از آنها در بخش های گوناگون صنعتی بهره گرفته می شود.

این در حالی است که کلمه یو پی وی سی به معنای پلی وینیل کلارید غیر پلاستیکی است. این به معنای آن است که لوله های UPVC از جنس پی وی سی تولید می شوند و در ساختار آنها از ماده نرم کننده فتالات استفاده نمی شود. از این رو لوله های یو پی وی سی سخت تر هستند و همانند لوله های پی وی سی انعطاف پذیر نیستند. بنابراین می توان گفت که عدم خاصیت انعطاف پذیری لوله های یو پی وی سی موجب تفاوت لوله PVC و UPVC می شود.

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی

کاربرد متفاوت لوله های PVC و UPVC

از آنجایی که ترکیبات سازنده لوله های پی وی سی و یو پی وی سی با یکدیگر متفاوت است، از آنها در بخش ها و صنایع متفاوتی استفاده می گردد که در این قسمت به برخی از آنها آنها اشاره می کنیم:

– به دلیل ساختار مستحکم تر لوله های UPVC مقاومت این لوله ها نسبت به لوله های PVC بیشتر است. این امر موجب می شود تا این لوله ها در مقابل درجه حرارت بالا، فشار هوا، ترکیبات شیمیایی و همچنین حریق و آتش سوزی مقاوم تر باشند. از این رو از لوله های یو پی وی سی اغلب در صنایع گوناگون برای انتقال نفت و ترکیبات شیمیایی، محافظت از کابل های برق و همچنین لوله کشی سیستم های تهویه استفاده می شود.

– از لوله های PVC اغلب برای لوله کشی های سیستم های فاضلاب استفاده می شود، این در حالی است که لوله های UPVC عمدتا در لوله کشی سیستم های آب آشامیدنی و همچنین صنایع کشاورزی جهت آبیاری مزارع و محصولات کشاورزی بکار گرفته می شوند.

تفاوت لوله ها

تفاوت لوله PVC و UPVC از نظرعمر مفید لوله ها

یکی از عوامل مهمی که موجب تفاوت لوله پی وی سی و یو پی وی سی از نظر میزان ماندگاری و عمر مفید شده است، همان ماده نرم کننده ای است که در پروسه تولید لوله پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرد و موجب انعطاف پذیری این نوع لوله ها می شود. این بدین معنا است که لوله های یو پی وی سی به دلیل آنکه فاقد ماده نرم کننده هستند، نه تنها قابل بازیافت هستند بلکه از عمر مفید بالاتری نیز نسبت به لوله های پی وی سی برخوردار اند.

 

شیوه نصب متفاوت لوله های PVC و UPVC

برای استفاده از لوله های پی وی سی و یو پی وی سی در سیستم های لوله کشی، ابتدا این لوله ها را با استفاده از اره های مخصوص در اندازه های مناسب برش می زنند. در مرحله نصب این لوله های پلاستیکی از حلالی کمک گرفته می شود که می تواند لوله ها را اندکی ذوب نماید و با اتصال قوی به یکدیگر متصل نماید تا مانع نشتی های احتمالی آنها شود. در این مرحله از نصب، برای اتصال لوله های PVC و UPVC از حلال های متفاوتی استفاده می شود و همین مسئله نشان دهنده تفاوت لوله PVC و UPVC است.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.7 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *