مقالات

پایپینگ چیست؟ لوله کشی صنعتی به زبان ساده

پایپینگ

پایپینگ نوعی از لوله کشی است که از آن در بخش های مختلف صنعتی همچون کارخانه ها، پالایشگاه ها و نیروگاه ها استفاده می شود. این نوع لوله کشی صنعتی بر اساس استانداردهای خاص و با هدف انتقال، جابجایی، توزیع، تخلیه و کنترل سیالات به شیوه ای ایمن و مطمئن انجام می شود. برای این لوله کشی عمدتا از انواع لوله های فولادی، آلومینیومی، چدنی، گالوانیزه، مسی، تیتانیومی، بتنی و پلاستیکی استفاده می شود. تفاوت عمده لوله کشی های خانگی با این نوع از لوله کشی صنعتی این است که در کارخانجات و پالایشگاه ها برخلاف ساختمان های مسکونی و تجاری، لوله ها تحت فشار قرار دارند و به همین جهت سیستم لوله کشی آنها پیچیده تر و نیازمند کنترل و بازرسی های دقیق و منظم است.

 

مشاوره و خرید انواع تجهیزات از سایت لوله و اتصالات با بهترین قیمت

 

انواع سیستم های پایپینگ

این نوع از لوله کشی های صنعتی بر اساس کاربرد و ویژگی های خود به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

– لوله کشی نیروگاهی: از این نوع لوله کشی اغلب در بخش هایی نظیر نیروگاه های برق و سیستم های گرمایش بهره گرفته می شود.

– لوله کشی فرآیندی: کاربرد این نوع لوله کشی در سیستم هایی است که در آن مواد اولیه خام نظیر انواع سوخت و مواد شیمیایی به محصولات دیگر تبدیل می شوند.

– لوله کشی شهری: شهرداری ها معمولا از این نوع لوله کشی پایپینگ برای ارائه خدمات به بخش های ساختمانی استفاده می کند.

– لوله کشی تبرید: طراحی این نوع  لوله کشی به گونه ای است که استفاده از آن به کاهش دمای محیط کمک می کند.

– لوله کشی خدماتی: در سیستم لوله کشی ساختمان ها به کمک این نوع لوله کشی می توان از خدمات شهری همچون آب و گاز و لوله انتقال فاضلاب استفاده نمود.

– لوله کشی انتقالی: با استفاده از این نوع پایپینگ می توان سیالات مختلف را جابجا نمود و به مسیرهای های مشخص انتقال داد.

– لوله کشی دریایی: کاربرد اصلی این نوع لوله کشی صنعتی انتقال دادن و جابجایی سیالات سازه هایی است که در زیر آب یا دریا قرار دارد.

لوله کشی صنعتی

تجهیزات پایپینگ

در لوله کشی صنعتی تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که پرکاربرد ترین آنها به شرح زیر هستند:

– لوله ها: این تجهیزات دارای فرمی استوانه ای با سطح داخلی خالی هستند که کاربرد اصلی آنها انقال و جابجایی انواع سیالات است.

– اتصالات: این تجهیزات در لوله کشی های صنعتی یا پایپینگ برای تغییر زاویه و جهت لوله کشی و یا تغییر سایز لوله ها و یا گرفتن انشعاب کاربرد دارند که از پرکاربردترین آنها می توان به زانویی ها، سه راهی ها، چهار راهی ها، کاهنده ها، درپوش ها و کوپلینگ ها اشاره نمود.

– تیوب ها: این نوع از تجهیزات انتقال دهنده سیالات که بسیار پرکاربرد نیز هستند دارای بخشی توخالی با فرم های مختلف دایره ای، مربعی، مستطیلی و بیضی هستند.

فلنج ها: با استفاده از این نوع اتصالات دیسک مانند در پایپینگ می توان دو لوله را به یکدیگر متصل نمود. از متداول ترین فلنج های موجود در بازار می توان به فلنج لغزشی، جوشی، کور، رزوه ای، ساکتی جوشی و گلودار اشاره نمود.

– ولوها: در لوله کشی های صنعتی با استفاده از این شیرها می توان فشار یا جریان عبور سیالات را کنترل نمود. پرکاربردترین ولوها عبارت اند: شیرهای کشویی، پروانه ای، کروی، زاویه ای، سماوری، یک طرفه، توپی، تخلیه، کنترلی، دیافراگمی و گلویی.

– ساپورت ها: در پایپینگ کاربرد این نوع از تکیه گاه ها منتقل نمودن فشارها به سازه های نگهدارنده است به طوری که به کمک آنها می توان فشار اعمال شده را کنترل نمود و مانع اعمال شدن وزن سیستم بر روی تجهیزات شد.

Piping

سوالات متداول

– پایپینگ چیست؟

این واژه به معنای لوله کشی صنعتی است و کاربرد عمده آن در بخش های صنعتی همچون پالایشگاه ها و کارخانجات صنعتی است.

– تفاوت لوله کشی صنعتی و خانگی چیست؟

اصلی ترین تفاوتی که میان لوله کشی خانگی و صنعتی وجود دارد این است که در لوله کشی صنعتی لوله ها تحت فشار قرار دارند و به همین سبب سیستم لوله کشی آنها باید مطابق با استانداردهای بالایی طراحی و اجرا شود. این در حالی است که سیستم های لوله کشی خانگی به پیچیدگی سیستم های لوله کشی صنعتی یا پایپینگ نیست.

– در لوله کشی های صنعتی چه تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرند؟

پرکاربردترین تجهیزاتی که در لوله کشی صنعتی بکار می روند عبارت اند از: لوله، تیوب، اتصالات، فلنج، ولو و ساپورت.

– سیستم های پایپینگ دارای چه انواعی هستند؟

این نوع از سیستم های لوله کشی صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به لوله کشی فرآیندی، خدماتی، شهری، دریایی، تبرید، انتقالی و نیروگاهی اشاره نمود.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *