لوله و اتصالات بنکن

به طور کلی اتصالات بنکن و کلا این دسته از تجهیزات لوله کشی بر اساس نحوه ساخت به دو دسته اتصالات مانیسمان و اتصالات درز دار تقسیم می شوند. برای توضیح اتصالات مانیسمان باید بگوییم که این اتصالات به روش لوله های مانیسمان و در انواع گوناگونی ساخته می شوند، از جنس فولاد هستند و در رده های مختلفی تولید می شوند. در پروسه تولید این اتصالات به هیچ عنوان از جوشکاری استفاده نمی شود و به همین علت از نظر ظاهری کاملا یک تکه و فاقد درز هستند. در مقابل اتصالات درزدار از طریق جوشکاری تولید می شوند و به همین علت این اتصالات یک تکه نیستند. برای تولید این نوع از اتصالات پس از حالت دادن به دو طرف ورقه های فولادی، آنها را از طریق جوشکاری به یکدیگر متصل می کنند.

با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان اتصالات در لوله کشی ها، در ادامه به معرفی اتصالات بنکن که یکی از پرطرفدارترین برندهای اتصالات است می پردازیم و به برخی از کاربردها، مزایا و همچنین متداول ترین انواع آنها اشاره می کنیم.

اتصالات بنکنکاربردهای اتصالات جوشی یا مانیسمان بنکن

اتصالات جوشی یا مانیسمان بنکن که توسط یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین برندهای فعال در زمینه تولید اتصالات ساخته می شود به دلیل نوع ساخت که در آن از جوشکاری استفاده نمی شود، از مقاومت فراوانی در مقابل حرارت و فشار زیاد برخوردار هستند. به طور کلی در پروژه های لوله کشی از این اتصالات برای تغییر یا انحراف مسیر لوله ها، گرفتن انشعاب و یا مسدود کردن لوله ها استفاده می شود.

این نوع از اتصالات بنکن گزینه ایده آلی برای استفاده در لوله کشی هایی برای انتقال سیالات با دما و فشار بسیار فراوان است. این اتصالات همچنین در لوله ها و تاسیسات موتورخانه ای، نیروگاه ها و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

مزیت های اتصالات جوشی بنکن

استفاده از این نوع اتصالات بنکن به دلیل کیفیت بالای آنها، مزایای فراوانی دارد که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

– این اتصالات با توجه به آنکه یکدست و یکپارچه ساخته می شوند، در مقابل هر گونه نشتی مقاوم اند و استفاده از آنها در لوله کشی کیفیت و استحکام کار را بیشتر می کند.

– از آنجایی که این اتصالات بدون جوشکاری ساخته می شوند و فاقد درز هستند، در مقابل فشار و حرارت بالا مقاوم اند و  به همین علت از آنها در سیستم هایی با فشار و حرارت زیاد به کار می رود.

– در صورت استفاده از اتصالات بنکن جوشی یا مانیسمان امکان بهره گیری از سایز های متنوع لوله و گزینه های فراوان برای گرفتن انشعاب در لوله کشی وجود دارد.

اتصالات مانیسمان رده 40موارد استفاده از اتصالات بنکن

در پروسه لوله کشی در موارد بسیاری از اتصالات بنکن استفاده می کنند که در این قسمت به مهم ترین آنها می پردازیم. برای انتخاب اتصالات مناسب باید به ابعاد، جنس و همچنین میزان فشار و دمایی که لوله می تواند تحمل کند توجه داشته باشید.

– زانویی بنکن مانیسمان

طول برخی از زانویی های مانیسمان یا جوشی بنکن، معمولی و برخی نیز بلند است که معمولا در سه زاویه مختلف تولید می شوند:

  1. زانویی مانیسمان چهل و پنج درجه که از آن برای تغییر دادن جهت جریان استفاده می شود.
  2. زانویی مانیسمان نود درجه که همانند نوع چهل و پنج درجه از آن برای تغییر دادن جهت جریان استفاده می کنند.
  3. زانویی مانیسمان صد و هشتاد درجه که برای برگشت دادن سیالات قابل استفاده است.

این نوع از اتصالات بنکن را با در نظر گرفتن مواردی نظیر زاویه، میزان طول، میزان شعاع و جنس آنها تقسیم بندی می کنند.

برای انتخاب زانویی مناسب برای یک لوله باید به ضخامت لوله توجه شود. به عنوان مثال زانویی رده 40 بنکن که یکی از پرکاربردترین نوع این اتصالات است از جنس کربن استیل است. این نوع از اتصالات رده 40 بنکن در سه مدل 45، 90 و 180 درجه موجود است و از نظر سایز برای لوله رده 40 مناسب است.

– سه راهی بنکن مانیسمان

سه راهی بنکن مانیسمان یا جوشی در درجه های مختلفی از جمله سه راهی رده بیست، سه راهی رده چهل، سه راهی رده هشتاد و سه راهی رده صد و شصت بنکن در بازار موجود است. از این نوع اتصالات بنکن برای گرفتن انشعاب از خط لوله های اصلی کمک گرفته می شود و با استفاده از آنها می توان برای انتقال سیالات از سایر قسمت های شبکه لوله کشی انشعاب گرفت. سه راهی های مانیسمان بنکن دارای دو نوع متفاوت یعنی سه راهی صاف و سه راهی کج بنکن هستند که به آنها به ترتیب سه راهی هم مرکز و غیر هم مرکز می گویند.

– تبدیل بنکن مانیسمان

یکی از اصلی ترین کاربردهای تبدیل های مانیسمان بنکن در پروژه های لوله کشی برای تغییر دادن اندازه لوله است. بر این اساس به کمک این نوع از تبدیل ها می توان دو لوله با سایزهای مختلف را به یکدیگر متصل نمود.

– کپ بنکن مانیسمان

کپ مانیسمان نوعی از اتصالات بنکن است که از آن برای مسدود یا کور کردن لوله ها و مسیر عبور سیالات استفاده می کنند. کپ ها در مقابل دما و فشار بالا مقاوم هستند و امکان اتصال آنها به لوله های مختلف از طریق جوشکاری وجود دارد. این اتصالات در سایز ها و رده های مختلف در بازار موجود هستند.

اتصالات بنکن رده ۴۰اتصالات رده 40 بنکن چیست؟

اتصالات رده 40 بنکن یکی از پر استفاده ترین اتصالات در لوله کشی ها است که فاقد درز جوش است و فرآیند تولید آن مشابه لوله های مانیسمان رده 40 است که به صورت یکدست و یک تکه و از لوله های مانیسمان بنکن رده 40 ساخته شده می شود. برخی از انواع این اتصالات عبارتند از: زانویی بنکن مانیسمان رده 40، سه راهی بنکن مانیسمان رده 40، تبدیل بنکن مانیسمان رده 40 و کپ بنکن مانیسمان رده 40.

کاربرد اتصالات رده 40 بنکن

این نوع از اتصالات با توجه به آنکه در مقابل دما و فشار بالا مقاوم هستند، در سیستم ها و تاسیسات موتورخانه ای و همچنین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مشاوره و یا خرید هریک از محصولات بنکن و مانیسمان رده ۴۰ با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

خرید با تخفیف

فروش انواع لوله و اتصالات همراه با تخفیف ویژه.

تضمین کیفیت

با خاطر آسوده کالای اصل و باکیفیت تحویل بگیرید.

رضایت مشتری

اولویت و هدف ما جلب رضایت مشتری است.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.7 از 124 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *