لوله و اتصالات سپاهان API

فولادهای API بر پایه فولادهای “کربن منگنزی” هستند که با کمی تغییر مانند افزودن عناصر میکرو آلیاژی نظیر سیلیسیم، تیتانیوم و … استحکام آنها افزایش یافته و همین موضوع باعث شده تا جایگاه ویژه ای در صنعت فولاد داشته باشند، کابردهای متفاوت این فلز در صنایع “کشتی سازی، ساخت تجهیزات حفاری، ساخت انواع مخازن، ساخت لوله های API ویژه خطوط انتقال نفت و گاز، برج های تقطیر و غیره” باعث شده تا به یک محصول مادر و استراتژیک تبدیل شود.
طی دهه های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی ساخت مواد و نیم ساخته های فلزی، تحولات چشم گیری در صنعت ساخت لوله شکل گرفته است. یکی از پرکاربردترین و با اهمیت ترین حلقه های زنجیر صنعت نفت و گاز، لوله API هستند.

تاریخچه لوله API

درسال 1991 انستیتو نفت آمریکا (American Petroleum Institute) با هدف استانداردگذاری در زمینه نفت و گاز و با شعار “عمر مفید و ایمنی بالای محصولات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی” تاسیس شد که به اختصار به آن API نیز گفته می شود، تجربه بالای این انستیتو در حوزه استانداردهای نفت و گاز و به ثبت رساندن بیش از 700 استاندارد برای ورق های API، نیم ساخته های فلزی و لوله های فولادی سبب شده تا بیشتر تولید کنندگان بزرگ جهان از جمله شرکت لوله سپاهان از استانداردهای آن پیروی و محصولات خود را مبتنی بر استانداردهای انستیتو نفت آمریکا (API) تولید کنند.

معرفی لوله سپاهان با استاندارد API 5L

لوله های API سپاهان به دو سطح کلی: API 5L PSL1 و API 5L PSL2 تقسیم می شوند، که کارشناسان ما برای مخاطبان علاقه مند به این حوضه در ادامه به بررسی این دو دسته خواهند پرداخت.
محصولات API 5L PSL در رده های آلیاژی متفاوتی تولید می شوند که کاربرد اصلی آنها خطوط لوله انتقال گاز است، فصل 5 استاندارد API به صورت تخصصی به استاندار های لوله های گاز پرداخته که به همین دلیل به لوله های که ساخت آنها مبتنی بر این استاندارد است لوله های API 5L گفته می شود، همانطور که پیشتر گفته شد این محصول به سطح PSL1 و PSL2 تقسیم می شوند PSL مخفف کلمه Product Speciation Levels است که به معنای سطح مشخصات محصول است.
هر کدام از سطوح فوق الذکر لوله API سپاهان کاربرد های خاص خود را دارند، برای مثال لوله های API PSL1 به صورت روکار و محیط های کاری که خورندگی آنها کمتر است استفاده می شوند و لوله های API PSL2 به صورت توکار و محیط های کاری که خورندگی و فشار بالایی دارند استفاده می شوند.
اگر علاقه مند هستید که بدانید لوله های API 5L PSL1 و API 5L PSL2 از نظر خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی چه تفاوت های با هم دارند به ادامه این فصل از مقاله توجه بفرمایید.

بررسی تفاوت های ترکیب شیمیایی لوله سپاهان api

با توجه به اینکه فرمول ترکیب شیمیایی یک محصول تعیین کننده کیفیت، مقاومت، عمر و … آن است در ابتدا به بررسی ترکیب شیمیایی لوله های API 5L PSL1 و API 5L PSL2 خواهیم پرداخت.

ترکیب شیمیایی گریدهای آلیاژی لوله سپاهان API

ترکیب شیمیایی گریدهای آلیاژی لوله سپاهان API

ترکیب شیمیایی گریدهای آلیاژی PSL2

ترکیب شیمیایی گریدهای آلیاژی PSL2 لوله api

همانطور که در جداول فوق مشخص است، می بینید که با تغییر ترکیب شیمیایی لوله سپاهان تغییرات چشم گیری اتفاق می افتد، بیشترین عوامل برتری سطح PSL2 نسبت به PSL1 با تغییر سطح 3 عنصر کلیدی کربن، فسفر و گوگرد و افزودن 4 عنصر سیلیسیم، وانادیم، نایوبیم و تیتانیم در برخی از گریدهای آلیاژی PSL2 می باشد.

بررسی تفاوت های خواص مکانیکی لوله های API

در جداول زیر به بررسی تفاوت های خواص مکانیکی لوله های API 5L در سطوح PSL1 و PSL2 در گریدهای مختلف آلیاژی پرداخته شده است.

خواص مکانیکی لوله سپاهان API مدل PSL 1

خواص مکانیکی لوله‌ سپاهان API مدل PSL 1 

خواص مکانیکی لوله API سپاهان مدل PSL 2

خواص مکانیکی لوله‌ API سپاهان مدل PSL 2

با توجه به اینکه لوله های API 5L PSL2 برای شرایط کاری سخت، محیط های خورنده و فشار بالا طراحی شده اند لازم است که تست های مانند تست شیمیایی خورنده و تست ضربه را پاس کنند. همچنین محدودیت حداکثری برای تنش شکست ماده و تنش تسلیم با دقت و حساسیت بالا بررسی می شوند همینطور میزان چقرمگی ماده و میزان استحکام کششی درز جوش از مواردی است که برای رعایت استانداردهای API 5L PSL2 باید به دقت به آنها پرداخت این درحالی است که تمامی موارد فوق الذکر مانند تنش شکست ماده، تنش تسلیم و میزان استحکام کششی درز جوش در سطح PSL1 با مقدار امتیاز حداقلی کافی است و مواردی چون میزان چقرمگی شکست ماده کلاً در سطح PSL1 بررسی نمی شود، این موارد بدین معنی نیست که لوله های PSL1 بی کیفیت هستند بلکه لوله های PSL1 نیز با توجه به نوع مصرف و کاربری مجاز استفاده آنها بسیار با کیفیت و مرغوب هستند.

لوله سپاهان در بازارهای داخلی و خارجی

لوله های API سپاهان که با نام های لوله گازی یا لوله جوشی درزدار در بازار نیز شناخته می شود در دو نوع روکار و توکار، تولید و با برند مانیس گاز که جایگزین خوبی هم برای لوله های مانیسمان است روانه بازار می شوند، لوله سپاهان امروزه بیشترین سهم بازار کشور را در حوزه تاسیسات صنعت و ساختمان به خود اختصاص داده که این موضوع نشان دهنده اعتماد مصرف کنندگان این محصول نظیر مردم، ساختمان سازان خرد، صنعت گران، انبوه سازان و … است که حاصل کیفیت محصولات API سپاهان و دسترنج متخصصان و کارشناسان گروه صنعتی سپاهان لوله است.
با توجه به کیفیت بالای لوله سپاهان، قیمت های مناسب و رقابتی و همچنین تولید محصولات متنوع در رده استانداردهای جهانی مانند API L5 و استاندارد ملی ISIRI 3574، توانسته توجه بازارهای جهانی نظیر بازار آفریقا، اروپا و همچنین به میزان چشمگیری از سهم بازار خاورمیانه را به خود جلب کند و همچنین جایگاه و اعتبار ویژه ای در این بازارها کسب کند.
در تصویر پایین کارشناسان لوله اتصالات برای علاقه مندان به مشخصات فنی لوله های API سپاهان جدولی طراحی کرده اند که در آن به جزئیات فنی لوله های توکار مانیس گاز سپاهان پرداخته شده.

مشخصات فنی لوله سپاهان API یا لوله های توکار مانیس گاز سپاهان

کاربردها
کاربرد پذیری یک محصول یکی از فاکتورهای مهم در افزایش نقش آنها در بازار و تبدیل شدن آن محصول به یک نیاز اصلی در صنعت است. در ذیل به برخی از کاربردهای لوله سپاهان اشاره ای خواهیم داشت:
1- کاربردهای نیروگاهی و خطوط فشار قوی
2- مبدل های حرارتی و بویلرها
3- خطوط نفت و گاز در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی
4- قابلیت استفاده در سیستم های ترش
5- کاربردهای آبرسانی و کشاورزی
6- جهت مصارف مجتمع های مسکونی
6- مزایا
لوله های API سپاهان یا همان مانیس گاز از مزایای مطلوبی نسبت به رقبای داخلی و خارجی خود برخوردار است که همین امر سبب شده که این محصول از محبوبیت ویژه ای در بازار بهره مند شود مزایای که باعث شده لوله های API سپاهان از رقبای خود فاصله چشم گیری داشته باشند.
در ادامه به بررسی برخی از ویژگی ها و مزایا لوله های API سپاهان خواهیم پرداخت:
1- با توجه به هزینه پایین لوله سپاهان علی رغم کیفیت بالا نسبت به رقبای خارجی خود باعث شده که هزینه تمام شده در خطوط طولانی نفت و گاز به میزان قابل توجه ای کاهش پیدا کند.
2- فرمول شیمیایی لوله های API باعث افزایش مقاومت به پیشرفت ترک خوردگی، دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد پایین، مقاومت تسلیم بالا، ازدیاد طول نسبی بالا و چقرمگی یا تافنس بالا باعث افزایش طول عمر خطوط لوله شده.
3- یکی دیگر از مزایای لوله های API که موجب شهرت جهانی آن شده رعایت استانداردهای جهانی و ملی نظیر انجمن نفت آمریکا (API)، ISIRI3574 و ISO3183 است.
4- مطلوبیت خواص مکانیکی لوله های API باعث شده که بدون نگرانی از بروز مشکل در سرویس های با دما و فشار بالا کاربردپذیر باشند.
5- تنوع لوله سپاهان مطابق با نیازمندی های متفاوت بازار یکی دیگر از ویژگی های مثبت این محصول است.
6- لوله API سپاهان با افزایش قطر لوله ، قابلیت تحمل فشار و بازدهی انتقال را افزایش داده است.
7- قیمت لوله گازی سپاهان
جهت رفاه حال شما مشتریان عزیز، خوشبختانه وبسایت لوله اتصالات با حذف واسطه ها توانسته محصولات را با قیمت مناسبی در بازار عرضه کند. جهت اطلاع از قیمت لوله سپاهان به صورت تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

دانلود لیست قیمت

خرید با تخفیف

فروش انواع لوله و اتصالات همراه با تخفیف ویژه.

تضمین کیفیت

با خاطر آسوده کالای اصل و باکیفیت تحویل بگیرید.

رضایت مشتری

اولویت و هدف ما جلب رضایت مشتری است.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4.7 از 216 رای

دیدگاه ها

  1. عبدالله گنجی گفت:

    قیمت مناسب بود، کیفیت بالا لوله سپاهان میفروشی دیگه توی چاله نیستی بیان نق بزنن

  2. اکبر کرمانی گفت:

    کیفیت لوله ها حرف نداشت کرمانی هستم از مازنداران لوله سپاهان خریدم ازتان ، سر خرید بچه ها رو اذیت کردم حلال کنید

  3. علی حامدی گفت:

    لطفا لیست قیمت و مشخصات فنی aip سپاهان و برام بفرستید شماره
    091214*****

  4. حمید کاشانی گفت:

    تجربه خرید خوب و باکیفیت داشتم . دمتون گرم

  5. جعفر نوروزی گفت:

    لوله هایی که برام فرستادید کیفیت خیلی خوبی داشت و خیلی سریع به دستم رسید، موفق باشید سلام برسونین

  6. کیان قبادی گفت:

    سالهاس دارم با این برند کار می کنم حرف نداره . فقط کاش قیمتا تو این مملکت ثابت میمووند

  7. علی داداشی گفت:

    یکی از همکارا شمارو بهم پیشنهاد داد، کیفیت کاراتون و مشتری مداریتون خوبه و همینجوری بمونین مث بقیه جاها بعد یه مدت تغییر نکنین یا علی

  8. عباس شاهوردی گفت:

    برای پروژه ساختمانی از گرکان خریدم رو ثبت کردم ارزونتر تموم شد و بسیار دقیق محصولات برام فرستاده شد

  9. اکبر کاشانی گفت:

    لوله های API چه ضخامت هایی داره؟

  10. عباس فکوری گفت:

    برای اب رسان محصولات کشاورزی لوله سپاهان خوب است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *