مقالات

خرید فن کویل – بهترین قیمت فن کویل دیواری، زمینی، سقفی

خرید فن کوئل

فن کوئل به عنوان یکی از دستگاه های محبوب تهویه مطبوع، جزء جدایی ناپذیر سیستم های سرمایشی و گرمایشی به حساب می آید. خرید فن کوئل که از دو قسمت اصلی فن و کوئل تشکیل شده، در کنار سایر تجهیزات سیستم تهویه مطبوع، به تامین دمای مناسب ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری کمک می کند. کارکرد فن کوئل در فصل تابستان و زمستان به این صورت است که در آب و هوای گرم، برای خنک ساختن محیط از آب خنک شده از طریق دستگاه چیلر و در آب و هوای سرد نیز برای گرم کردن محیط از آبی که به کمک پکیج گرم شده و داخل لوله های کوئل جریان دارد استفاده می کند.

 

خرید فن کوئل در انواع مدل ها از سایت لوله و اتصالات با بهترین قیمت

 

خرید فن کوئل و نحوه عملکرد آن

هر دستگاه فن کوئل متشکل از یک فن و یک مبدل حرارتی است که از طریق آن سرما یا گرمای مورد نیاز به ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری انتقال داده می شود. به عبارت دیگر با استفاده از این دستگاه می توان محیط را با دمای دلخواه سرد یا گرم نمود. فن کوئل گرما یا سرمای مورد نیاز خود را به ترتیب از طریق سیستم های پکیج ساختمان/دیگ مرکزی یا چیلر دریافت و تامین می کند. در این دستگاه برای آنکه سرما یا حرارت ایجاد شده از طریق دیگ یا چیلر به محیط انتقال پیدا کند، از لوله هایی غالبا مسی استفاده می شود. این دستگاه همچنین به لطف قابلیت های متعدد خود می تواند با مکش هوای فضای داخل اتاق، دمای آن را تنظیم نماید که این ویژگی می تواند به صورت دستی تنظیم شود و یا از طریق ترموستات به صورت خودکار فعال گردد.

انواع فن کوئل

این دستگاه ها از نظر ظاهری و محل نصب انواع گوناگونی دارند که پرکاربردترین مدل های آنها دیواری، کاستی، زمینی و سقفی است.

  1. فن کوئل دیواری

این دستگاه ها جزو سیستم های سرمایشی و گرمایشی پرطرفدار به حساب می آیند که از نظر ظاهری شبیه به اسپیلت های دیواری هستند و به دلیل داشتن ظاهر مناسب بر روی دیوار نصب می شوند. تفاوت عمده فن کوئل های دیواری با اسپیلت های دیواری این است که قطر لوله های مسی کوئل در مدل دیواری نسبت به اسپیلت بزرگ تر است و برای ایجاد سرمایش در فن کوئل به جای گاز از آب استفاده می شود. از مشخصات و ویژگی های بارز مدل دیواری این دستگاه ها می توان به قابلیت استفاده از آنها در محیط ها و واحدهای کوچک ساختمانی و آپارتمانی و تولید صدای کم آنها اشاره نمود. ظرفیت هوادهی این دستگاه بین 250 تا 600 سی اف ام و میزان صدای آن بین 20 تا 40 دسی بل است.

  1. فن کوئل زمینی

این مدل از دستگاه اغلب در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است و کاربرد بسیاری در ادارات داشته است. با توجه به طراحی این دستگاه و محل نصب آن بر روی زمین، جهت دمش هوا به صورت عمودی است. از مزایای این دستگاه می توان به امکان نصب آسان و همچنین هزینه نه چندان زیاد تعمیر و نگهداری اشاره نمود. فن کوئل زمینی همچنین صدای زیادی تولید نمی کند و در عین حال از راندمان کاری قابل قبولی برخوردار است. این در حالی است که مهم ترین ایرادی که به این دستگاه وارد است این است که با توجه به محل دلیل نصب آن که بر روی زمین است، بخشی از فضای داخلی ساختمان اشغال می شود. بنابراین به علت صرفه جویی در فضا از این دستگاه به ندرت در ساختمان های مسکونی استفاده می گردد. این مدل انواع دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به مدل سقفی- زمینی اشاره کرد که می توان آن را بر روی زمین یا دیوار نصب نمود. ظرفیت هوادهی این دستگاه بین 150 تا 900 سی اف ام و میزان صدای آن بین 24 تا 48 دسی بل است.

  1. فن کوئل کاستی

مدل کاستی این دستگاه با توجه به داشتن ظاهری جذاب و راندمان کاری بالا، جزو مدل های پرطرفدار در بازار به حساب می آید. از مزایای دیگر فن کوئل کاستی این است که این دستگاه با توجه به داشتن ابعاد مناسب، فضای زیادی را برای نصب به خود اختصاص نمی دهد و می توان آن را به راحتی در سقف های کاذب نصب نمود. در کنار این مزایا می توان گفت که هزینه های مربوط به تعمیر یا سرویس این دستگاه آنچنان اندک نیست. سیستم هواگیری این مدل عمدتا از طریق پنجره ها یا شبکه مرکزی انجام می شود. این در حالی است که سیستم هوادهی توسط دریچه های جانبی صورت می گیرد. از مدل های محبوب کاستی می توان به کاستی یک طرفه، کاستی دو طرفه و کاستی مدور اشاره نمود. با توجه به تمامی این ویژگی ها از فن کوئل کاستی غالبا در مراکز تجاری و ادارات استفاده می کنند. ظرفیت هوادهی این دستگاه بین 300 تا 1500 سی اف ام و میزان صدای آن بین 28 تا 50 دسی بل است.

فن کوئل سقفی

  1. فن کوئل سقفی

این مدل از دستگاه ها در دسته سیستم های سرمایشی- گرمایشی افقی قرار می گیرند و همانطور که از نام آنها نیز مشخص است در سقف واحد های مسکونی، تجاری و اداری نصب می شوند. این دستگاه ها در انواع مختلفی از جمله سقفی توکار، سقفی روکار و سقفی کانالی پرفشار تولید می شوند.

– فن کوئل سقفی توکار: این فن کوئل ها جزو مقرون به صرفه ترین انواع دستگاه های موجود در بازار به حساب می آیند. مدل سقفی توکار همانند مدل کاستی در سقف های کاذب نصب می شود. از آنجایی که مدل سقفی توکار قیمت مناسبی دارد، جزو مدل های پرطرفدار محسوب می شود. اما در عین حال با توجه به قرار گرفتن این دستگاه در سقف و امکان دسترسی دشوار به آن، تعمیر و نگهداری آن نیز با دشواری انجام می شود. در هنگام نصب این دستگاه در صورتی که شرایط کشیدن کانال برای جریان هوای خروجی وجود داشته باشد، استفاده بهینه از آن با هزینه پایین تری امکان پذیر خواهد بود. ظرفیت هوادهی این دستگاه بین 200 تا 2000 سی اف ام و میزان صدای آن بین 29 تا 53 دسی بل است.

– فن کوئل سقفی روکار: این مدل از دستگاه ها بر روی سقف نصب می شوند و به همین جهت ظاهر مناسبی دارند. دسترسی به این مدل در مقایسه با نوع توکار آسان تر است و به همین جهت تعمیر و نگهداری از آن نیز با سهولت بیشتری قابل انجام است.

– فن کوئل سقفی کانالی پرفشار: فن کوئل سقفی کانالی پرفشار نیز جزو مدل های توکار این دستگاه است که در آن جریان ورودی و خروجی هوا از طریق کانال های مورد نظر امکان پذیر است. این دستگاه با توجه به امکان تولید ظرفیت بالای هوا با فشار زیاد و همچنین قابلیت بهره گیری از هوای تازه، جزو سیستم های پرطرفدار به حساب می آید. ظرفیت این دستگاه بین 800 تا 2200 سی اف ام و میزان صدای آن بین 35 تا 61 دسی بل است.

انواع سیستم های لوله کشی فن کوئل

این دستگاه ها بر اساس نوع سیستم لوله کشی به دو دسته دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم بندی می شود.

– فن کوئل دو لوله ای: در نوع دو لوله ای این دستگاه یکی از لوله ها مخصوص ورود جریان آب گرم و لوله دیگری برای ورود جریان آب سرد است.

– فن کوئل چهار لوله ای: در نوع چهار لوله ای این دستگاه یک لوله برای ورود آب گرم و یک لوله نیز برای ورود آب سرد است و دو لوله باقیمانده نیز برای خروج آنها بکار می رود. مهم ترین برتری مدل چهار لوله ای نسبت به دو لوله ای این است که مدل چهار لوله ای می تواند به صورت همزمان گرمایش و سرمایش واحدهای ساختمانی مختلف را در یک مجتمع تامین کند.

قطعات تشکیل دهنده

این دستگاه از قطعات گوناگونی تشکیل شده است که اصلی ترین آنها فن، کوئل، الکتروموتور، ترموستات، کلید سلکتوری، فیلتر، باکس نگهدارنده و شیر هواگیری هستند.

– فن: فن قطعه ای مهم در فن کوئل است که با ایجاد گردش در جریان هوا، گرما یا سرما را به محیط انتقال می دهد. این قطعه در دو نوع چپ گرد و راست گرد و در جنس های فلزی و غیرفلزی تولید می شود. دستگاه های دارای فن فلزی با توجه به بالاتر بودن کیفیت فن، از مقاومت بالاتری در برابر میزان حرارت بالای آب برخوردار هستند. از سوی دیگر این فن ها در مقابل دمای بسیار پایین نیز مقاومت مناسبی دارند و در این شرایط همانند فن های پلاستیکی دچار خمیدگی نمی شوند.

– کوئل: این قطعه متشکل از مجموعه ای از لوله های مسی و فین هایی از جنس آلومینیوم است که مایع موجود در فن کوئل در آن جریان دارد. این لوله ها به کلکتور ورودی و خروجی اتصال دارند که در فصول گرم سال، یکی از آنها برای تامین آب سرد و در فصول گرم نیز لوله ای برای تامین آب گرم بکار می رود.

– الکتروموتور: این قطعه که همان موتور محرک فن کوئل است، انرژی مورد نیاز برای چرخش فن و حرکت تمامی بخش های این دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه متشکل از شفت و بلبرینگ است که نوع و کیفیت بلبرینگ در میزان تولید صدا توسط این قطعه تاثیرگذار است. الکتروموتورهای موجود در بازار دارای دورهای مختلفی از 3 دور تا 8 دور هستند.

– ترموستات: از این قطعه اغلب در مدل های سقفی و کانالی استفاده می شود. عملکرد ترموستات به گونه ای است که فن کوئل را تا زمان رسیدن محیط به دمای مورد نظر روشن نگاه می دارد و پس از آن به صورت خودکار آن را خاموش می کند. ترموستات های اتاقی قادر به تنظیم سرعت گردش فن در دورهای کند، متوسط و تند هستند. بیشتر ترموستات های دیجیتالی علاوه بر این قابلیت، امکان نمایش دمای محیط را نیز دارند.

– کلید سلکتوری: این قطعه در مدل های زمینی بکار می رود و از آن برای روشن و خاموش کردن دستگاه و تنظیم میزان دور دستگاه استفاده می شود.

– فیلتر: فیلترها در بخش ورودی فن کوئل قرار دارند و مانع ورود آلودگی و غبارهای محیط به داخل دستگاه می شوند. این قطعات در مدل های فلزی و پلاستیکی تولید می گردند و هر چند وقت یک بار می بایست تمیز شوند.

– باکس نگهدارنده: این باکس هوای برگشت داده شده از سمت محیط را به فیلترها انتقال می دهد و از ورود آن به محیط جلوگیری می نماید.

– شیرهواگیری: با استفاده از این شیر می توان فن کوئل را هواگیری کرد. توجه داشته باشید که شیرها یا پیچ های مخصوص هواگیری در مدل های مختلف در قسمت های متفاوت دستگاه تعبیه می شوند.

 

سوالات متداول

– فن کوئل چیست؟

فن کوئل جزو پرطرفدارترین دستگاه هایی است که از آن در ساختمان ها و مراکز تجاری و اداری جهت تهویه مطبوع استفاده می شود. این دستگاه به تامین سرمایش و گرمایش مورد نیاز این محیط ها کمک می کند.

– فن کوئل ها در چند نوع در بازار موجود هستند؟

انواع مختلف این دستگاه ها از نظر ظاهری عبارت اند از: فن کوئل های دیواری، زمینی، کاستی، سقفی روکار، سقفی توکار و سقفی کانالی پرفشار.

– مزیت سیستم های چهار لوله ای نسبت دو لوله ای چیست؟

این دستگاه بر اساس سیستم لوله کشی دارای دو مدل دو لوله ای و چهار لوله ای است که مزیت اصلی مدل چهار لوله ای این است که به طور همزمان می تواند تامین کننده سرمایش و گرمایش واحد های مختلف در یک ساختمان باشد به طوری که از چهار لوله موجود، از دو لوله برای ورود آب سرد و گرم و از دو لوله نیز برای خروج آن استفاده کند.

– نقش الکتروموتور در فن کوئل چیست؟

این قطعه مهم توان و انرژی لازم برای فعالیت فن و کوئل را تامین می کند. الکتروموتور از شفت و بلبرینگ تشکیل شده است که برای انتخاب این قطعه می بایست به میزان دور دستگاه و صدای تولید آن توجه شود.

– فن کوئل سقفی چیست و دارای چه انواعی است؟

مدل سقفی این دستگاه ها تامین کننده سرمایش و گرمایش به صورت افقی هستند که انواع مختلف آنها عبارت اند از: فن کوئل های سقفی کانالی پر فشار، سقفی روکار و سقفی توکار.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 5 از 2 رای

دیدگاه ها

  1. رهبری گفت:

    توضیحات کامل و عالی بودش. باعث شد تصمیممو واسه خرید بگیرم

  2. حصارکی گفت:

    لطفا بگین فن کویل عمده دارین ؟ برای چند پروژه متفاوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *