مقالات

تعمیر لوله آب شکسته و یا لوله ای که چکه می کند.

تعمیر لوله شکسته

لوله ها و اتصالات آب ساختمان مانند سایر تجهیزات ساختمانی از عمر مفید مشخصی برخوردار هستند و ممکن است به دلایل مختلفی دچار شکستگی یا ترکیدگی شوند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پیش از هر چیز باید از لوله های باکیفیت برای لوله کشی های ساختمانی استفاده نمایید و این کار را به دست افراد متخصص بسپارید. با این حال باید بدانید که تعمیر لوله آب شکسته کاملا امکان پذیر است و به روش های مختلف می توان لوله های آسیب دیده آب را تعمیر نمود.

توجه داشته باشید که اگر قطعه ای که شکسته یک اتصال ظریف مثل مهره ماسوره و یا محل رزوه دار باشد، اغلب این کارها ممکن نیست و بهتر است به سراغ تعویض قطعه بروید.

روش ها و اقدامات لازم برای تعمیر کردن لوله

برای تعمیر لوله هایی که دچار شکستگی یا ترکیدگی می شوند می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که در این قسمت به آنها می پردازیم:

– تعمیر لوله آب با استفاده از بتونه

استفاده از بتونه روشی موقتی برای ترمیم لوله آب است. در این روش پس از شناسایی لوله آسیب دیده ابتدا باید شیر فلکه آب ساختمان را ببندید تا آب قطع شود. سپس یکی از شیرهای ساختمان را باز کنید تا آب داخل لوله ها به صورت کامل خارج شود. اکنون باید مقداری مناسبی از بتونه اپوکسی را با استفاده از دستکش به خوبی ورز دهید تا رنگ آن به خاکستری تغییر کند.

تعمیر لوله آب با بتونه

پس از آماده شدن بتونه آن را با دقت بر روی محل شکستگی و اطراف آن قرار دهید تا نشتی آب کاملا پوشانده شود. در نهایت نیز برای اطمینان بیشتر به محل بتونه شده چسب بزنید. پس از گذشت حدودا پانزده دقیقه بتونه خشک می شود و می توانید شیر فلکه آب ساختمان را باز کنید.

– تعمیر لوله آب با استفاده از بست مخصوص لوله

از این روش نیز می توانید برای ترمیم موقت لوله آب استفاده نمایید. برای این منظور ابتدا باید بخش شکسته یا آسیب دیده لوله را شناسایی نمایید و سپس شیر فلکه ساختمان را ببندید. پس از بستن شیر فلکه و باز کردن شیرهای ساختمان برای خروج کامل آب، محل آسیب دیده لوله را با استفاده از یک پارچه تمیز خشک کنید. سپس سطح لوله و نواحی اطراف نشتی را با استفاده از یک سمباده مناسب صاف نمایید.

تعمیر لوله آب شکسته با بست

اکنون برای تعمیر لوله آب از بست های مخصوص لوله استفاده نمایید و آن را به صورت کامل بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. پس از اطمینان از قرار گرفتن مناسب بست بر روی ناحیه دچار نشتی، پیچ و مهره های آن را محکم کنید. در نهایت نیز می توانید شیر فلکه آب ساختمان را باز نمایید.

– تعمیر لوله با بریدن بخش معیوب و جایگزینی آن با لوله سالم

پس از پیدا کردن لوله شکسته یا معیوب، شیر فلکه را ببندید و با باز کردن شیرهای ساختمان مطمئن شوید که آب داخل لوله ها خارج شده است. اکنون باید بخش آسیب دیده لوله را ببرید.

تعویض لوله شکسته

برای تعمیر لوله آب شکسته باید لوله سالمی را با همان ابعاد و طول به جای قسمت بریده شده قرار دهید و آن را به دو سمت لوله متصل نمایید. برای این منظور در صورتی که لوله شما پلیمری است باید این کار را با حرارت دادن لوله ها انجام دهید تا لوله ها به خوبی به یکدیگر وصل شوند. اگر لوله شما فلزی است برای تعمیر آن باید یا از جوشکاری کمک بگیرید و یا لوله جدید را به لوله اصلی رزوه کنید.

تعویض لوله آب

خرید انواع تجهیزات لوله کشی و ساختمانی، صنعتی و غیره از سایت لوله و اتصالات

سوالات متداول

– آیا امکان تعمیر لوله آب شکسته وجود دارد؟

بله، امکان تعمیر یا ترمیم لوله آب شکسته یا دچار ترکیدگی با استفاده از چندین روش وجود دارد.

– برای تعمیر کردن لوله های آب از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟

برای تعمیر لوله و پوشاندن محل آسیب دیده لوله آب می توان از بتونه اپوکسی و بست لوله استفاده نمود. همچنین می تواند قسمت معیوب یا آسیب دیده لوله را برید و آن را با لوله ای سالم جایگزین نمود.

– نخستین اقدام برای تعمیر لوله ای که دچار شکستگی شده چیست؟

اولین اقدام برای تعمیر کردن لوله آبی که دچار شکستگی شده است یافتن محل دقیق آسیب دیدگی لوله و سپس بستن شیر فلکه ساختمان و تخلیه کامل آب از داخل لوله ها است.

– آیا استفاده از بتونه یا بست لوله برای تعمیر لوله آب روشی دائمی است؟

خیر، از این دو روش تنها می توان به صورت موقتی جهت پوشاندن محل شکسته یا آسیب دیده نمود و در اولین فرصت باید برای تعمیر اساسی لوله ها اقدام نمود.

 

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 0 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *