مقالات

لوله کشی آب و شوفاژ چگونه است؟ [نکات مهم لوله کشی شوفاژ]

لوله کشی شوفاژ

شوفاژ به عنوان یک منبع حرارتی رایج در بسیاری از ساختمان ها، نقش مهمی در گرم کردن محیط خانه ها ایفا می کند. نصب و راه اندازی شوفاژ بیش از هر چیز، نیاز به یک سیستم لوله کشی دقیق و اصولی دارد که برای این منظور می توان از لوله های فلزی، پلیمری و لوله های پنج لایه استفاده نمود. در حال حاضر لوله های پلیمری تک لایه، یکی از انواع لوله های پرکاربرد برای لوله کشی شوفاژ به حساب می آیند که در بازار با نام لوله های سفید یا سبز نیز شناخته می شوند. این لوله ها علاوه بر قابلیت نصب آسان، از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند و دچار زنگ زدگی یا رسوب گرفتگی نمی شوند.

 

برای خرید انواع لوله، قطعات و تجهیزات شوفاژ از فروشگاه لوله و اتصالات با بهترین قیمت، فقط یک تماس کافی است!

 

 

سیستم لوله کشی شوفاژ

انواع سیستم های لوله کشی شوفاژ

شوفاژهای خانگی معمولا به دو روش مختلف لوله کشی می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم:

  1. سیستم لوله کشی تک لوله ای

در این روش لوله کشی، مدار لوله های آب بسته است و به همین سبب انتقال و باز گرداندن آب توسط یک لوله انجام می گیرد. این به معنای آن است که در سیستم لوله کشی تک لوله ای، همان لوله ای که آب را از شوفاژ به رادیاتورها منتقل می کند، مجددا آب را از رادیاتورها به شوفاژ که تامین کننده حرارت است باز می گرداند. این نوع لوله کشی گزینه مناسبی برای لوله کشی شوفاژ به صورت روکار است، اما انجام آن نیاز به بکارگیری دقت بالایی است. علاوه بر آن در این نوع لوله کشی از لوله کمتری استفاده می شود و به همین دلیل هزینه نصب آن نیز کاهش پیدا می کند.

  1. سیستم لوله کشی دو لوله ای

در این روش لوله کشی برخلاف روش تک لوله ای، از دو لوله به عنوان لوله رفت و لوله برگشت استفاده می شود. از این رو در سیستم لوله کشی دو لوله ای، دمای لوله های رفت نسبت به لوله های برگشت بالاتر است. این شیوه لوله کشی به دو مدل لوله کشی با برگشت مستقیم و لوله کشی با برگشت معکوس انجام می شود.

لوله سبز

مزیت لوله کشی با لوله های تک لایه سفید یا سبز

لوله کشی با لوله های پلیمری تک لایه مزایای مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– با توجه به آنکه لوله های پلیمری تک لایه سفید یا سبز لوله هایی پلاستیکی هستند، بنابراین در مقایسه با لوله های فلزی از مقاومت بالاتری در برابر پوسیدگی و خوردگی برخوردار هستند و لوله کشی شوفاژ با آنها معقول تر به نظر می رسد.

– لوله های پلیمری بر خلاف لوله های فلزی دچار زنگ زدگی نمی شوند و به همین سبب گزینه ای مناسب برای سیستم های لوله کشی به حساب می آیند.

– از آنجایی که لوله های تک لایه پلیمری از جنس پلاستیک تولید می شوند، گرما را منتقل نمی کنند و در مقایسه با لوله های فلزی میزان گرمای کمتری را به محیط منتقل می کنند. در نتیجه با استفاده از این لوله ها در مصرف انرژی بیشترین صرفه جویی می شود و برای لوله کشی کردن شوفاژ مناسب هستند.

– سطح داخلی لوله های پلیمری سبز و سفید کاملا صاف و مسطح است و به همین سبب موجب افت فشار آب در داخل لوله نمی شوند و گزینه ای مناسب برای لوله کشی شوفاژ به حساب می آیند.

– این لوله ها از خاصیت انعطاف پذیری قابل توجهی برخوردار هستند. بنابراین در شرایطی همچون زمین لرزه معمولا آسیب نمی بینند.

– با توجه به آنکه اتصالات این لوله ها برنجی هستند، برای باز و بسته کردن آنها می توان از آچار استفاده نمود و به خوبی آب بندی می شوند.

– امکان نصب این لوله ها برای سیستم شوفاژ بسیار آسان است و از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه هستند.

– لوله های تک لایه پلیمری گزینه ای ایده آل برای لوله کشی به صورت روکار هستند؛ زیرا دارای ظاهری مناسب هستند و در عین حال از قیمت مناسبی نیز برخوردار اند.

لوله سفید برای لوله کشی شوفاژ

سوالات متداول

– برای لوله کشی شوفاژ از چه لوله های می توان استفاده نمود؟

برای این منظور می توان از لوله های فلزی، لوله های پلیمری تک لایه سبز یا سفید و همچنین لوله های پنج لایه بهره گرفت.

– متداول ترین سیستم های لوله کشی قابل استفاده برای شوفاژ کدام اند؟

برای این منظور می توان از سیستم لوله کشی تک لوله ای و سیستم لوله کشی دو لوله ای استفاده نمود.

– مهم ترین مزیت لوله های تک لایه پلیمری در سیستم شوفاژ چیست؟

از آنجایی که این لوله ها از جنس پلاستیک ساخته می شود، دچار زنگ زدگی نمی شوند و در مقابل رسوب و گرفتگی نیز مقاوم هستند.

– سیستم لوله کشی دو لوله ای به چند روش قابل انجام است؟

این نوع لوله کشی شوفاژ را می توان به دو شیوه سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم و سیستم لوله کشی با برگشت معکوس انجام داد. البته اجرای این سبک ها نیاز به تخصص دارد و باید از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید.

امتیازدهی به این مطلب!
. میانگین 4 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *